”Luonto ei pyydä meiltä mitään muuta, kuin että pitäisimme siitä huolta” – Elina Gustafsson ja muut Earth Hour -lähettiläät tekivät lupauksen luonnolle

Somevaikuttaja Julia Ahonen, ex-nyrkkeilijä Elina Gustafsson ja toimittaja-tietokirjailija Julia Thurén ryhtyivät WWF:n Earth Hour -lähettiläiksi, koska luonto on heille tärkeä osa elämää. He haluavat muistuttaa ihmisiä siitä, että valinnoillamme on vaikutusta.

Julia Ahonen poseeraa punaisten kukkien edessä kukkakimppu kädessään.

Julia Ahonen on somevaikuttaja, joka jakaa kanavillaan käsitöihin, luontoon ja muotiin liittyvää sisältöä.

Somevaikuttaja Julia Ahonen haluaa kuluttaa vähemmän ja vastuullisemmin

”Ympäristö on minulle tärkeä asia, ja rakastan viettää aikaa luonnossa. Kerran olin neljän päivän vaellusretkellä Kolilla perheeni kanssa. Retkeltä mieleeni on jäänyt erityisesti eräs aamu, kun yövyimme rannalla vanhan mäntymetsän vieressä. Heräsin kuudelta aamulla auringon lämpöön ja nousin, kun kukaan muu ei ollut vielä hereillä. Kävin uimassa ja vesi oli ihanan raikasta ja kylmää. Sitten istuin rannalla nauttien aamuauringosta ihanassa hiljaisuudessa.

Lupaukseni luonnolle on, että vähennän kulutustani ja ostan vähintään kuukauden ajan vain todelliseen tarpeeseen. Tuntuu tärkeältä tarttua tähän aiheeseen, sillä erityisesti vaatteiden ostelu on ollut minulle kompastuskivi vastuullisten valintojen tiellä.

Tavoitteeni on oppia ymmärtämään, että en oikeasti tarvitse ihan kaikkea. Sosiaalisesta mediasta löytyy aina joku uusi trendi, joka saa luulemaan, että ei voi elää ilman jotain tuotetta. Silloin todella tuntuu siltä, että tämä on nyt oikea tarve, vaikka oikeasti kyseessä on pelkkä mielihalu. Usein olen jälkikäteen iloinen, kun en ostanutkaan trendituotetta. Haluan oikeasti harkita ostoksiani.

Aion innostaa myös seuraajiani lupaamaan luonnon puolesta. Toivon, että muutkin havahtuisivat pohtimaan, ovatko tyytyväisiä tapaansa kuluttaa.”

Julia Thurén poseeraamassa keltaisen talon edessä hymyillen.

Julia Thurén on toimittaja, tietokirjailija ja bloggaaja. Hänen tietokirjansa Kaikki rahasta julkaistiin vuonna 2018, ja samana vuonna hän aloitti Melkein kaikki rahasta -podcastin.

Toimittaja Julia Thurén antaa eduskuntavaaleissa äänensä ilmaston ja luonnon puolesta

”Ryhdyin Earth Hour -lähettilääksi, sillä en rehellisesti keksi tällä hetkellä tärkeämpää sanomaa kuin se, että meidän kaikkien täytyy ryhtyä toimiin ilmaston ja luonnon puolesta.

Puhun paljon yksilön tavoista vaikuttaa, kuten vastuullisesta kuluttamisesta. On kuitenkin tärkeää tiedostaa, että suurin vaikutusvalta ympäristöasioissa on päättäjillä. Heillä on vastuu ja valta päättää meidän yksilöiden puolesta yhteiskunnan suurista linjoista. Siksi äänestäminen on vaikuttavinta, mitä me voimme tehdä.

Lupaukseni luonnolle on äänestää eduskuntavaaleissa ehdokasta, joka on valmis toimimaan luonnon ja  ilmaston puolesta ja kannustaa muita tekemään samoin. Äänestysvalinta ei ole helppo, mutta siinä auttaa esimerkiksi ympäristöjärjestöjen puoluekyselyn tulokset. Niitä katsoessa näkee aika selkeästi, mitkä puolueet ovat mukana pelastamassa Suomen luontoa ja mitkä eivät.

Olen osallistunut Earth Houriin jo useana vuonna. On hauska muistella, missä on ollut minäkin vuonna seuraamassa valojen sammumista. Pari vuotta sitten olin hotellissa Helsingissä ja katselin, kuinka päärautatieaseman Lyhdynkantajien valot sammuivat.

Toivon, että ihmiset saavat kiinni Earth Hourin syvimmästä viestistä: meitä ihmisiä ei ole ilman luontoa. Haluan olla mukana muistuttamassa, että meidän kaikkien valinnoilla on väliä.”

Elina Gustafsson makoilee lumihangella.

Elina Gustafsson on entinen nyrkkeilijä ja nyrkkeilyn euroopanmestari.

Elina Gustafsson aikoo liikkua ympäristöystävällisemmin ja vähentää auton käyttöä

”Minulle on todella tärkeää päästä säännöllisesti luontoon. Tykkään käydä metsässä ja kallioilla, siellä saan aina itsestäni ja ajatuksistani kiinni. Mietin usein, kuinka luonto ei pyydä meiltä mitään muuta, kuin että pitäisimme siitä huolta. Se ei tuomitse, ei puhu rumasti eikä arvostele.

Olen tehnyt paljon muutoksia elämässäni ollakseni vastuullisempi. Olen vegaani, en ostele paljon ja olen kierrättänyt jo monen vuoden ajan. Haluan olla inspiraation lähde seuraajilleni, jotta hekin miettisivät omaa kulutuskäyttäytymistään ja elämäntapojaan luonnon kannalta.

Lupaukseni luonnolle on vähentää auton käyttöä ja liikkua ympäristöystävällisillä kulkuneuvoilla. Autoilen aika paljon, vaikka minun ei aina tarvitsisi, sillä asun alueella, jossa on helppo liikkua muinkin keinoin. Autolla liikkumisesta on vain tullut tapa.

Rakastan pyöräilyä ja autoilua vähentämällä haluankin haastaa itseni myös harrastamaan enemmän hyötyliikuntaa. Minulla on terve ja toimiva keho, miksi en siis käyttäisi sitä liikkumiseen?

Earth Hourista voimme kaikki saada voimaa. Yksilönä voi joskus tuntua siltä, ettei saa mitään muutosta aikaan, mutta yhdessä me pystymme mihin vaan.”

Tee lupaus luonnolle

Sillä miten syömme, liikumme ja kulutamme, on suuri vaikutus ympäristöön. Earth Hour on oiva tilaisuus pohtia omia valintoja ja alkaa toimia jatkossa kestävämmin – ei vain tunnin ajan, vaan tunnista toiseen. Tee siis lupaus luonnolle ja haasta muutkin mukaan!

Anna lupaus

Tee lupaus luonnolle