Jokidelfiinin koti, ihmiskunnan hiilivarasto ja valtava vesipumppu – tiesitkö tätä Amazonin sademetsästä?

Tänään vietettävän Amazonin sademetsien päivän kunniaksi keräsimme viisi faktaa, joiden vuoksi Amazonin suojeleminen on tärkeää.

1. Joka kymmenes maailman lajeista elää Amazonilla

Kymmenesosa maapallon eläin -ja kasvilajeista elää Amazonin alueella ja lisää löydetään jatkuvasti! Arvioiden mukaan jopa 90 % alueen lajeista on vielä tuntemattomia. Amazonin metsissä elävät muun muassa jaguaari, laiskiainen, jättiläissaukko ja tapiiri. Valitettavasti monen lajin tulevaisuus on uhattuna elinympäristöjen tuhoutumisen takia.

2. Viidesosa hiilestä on sitoutunut Amazonin metsiin

Amazon sitoo itseensä lähes viidesosan (17 %) kaikesta maailman maahan sitoutuneesta hiilestä, ja alueella on suuri merkitys koko maapallon ilmastolle. Kun sademetsiä hakataan tuotannon tieltä, ei pelkästään tuhota arvokkaita elinympäristöjä vaan myös vapautetaan metsiin sitoutunutta hiiltä ilmakehään, mikä kiihdyttää ilmaston lämpenemistä.

3. Amazon on maailman makean veden varasto

20 prosenttia maailman nestemäisestä makeasta vedestä sijaitsee Amazonilla. Amazon ylläpitää jokiverkostoja, kosteikkoja, järviä sekä ”lentäviä jokia”, joissa Atlantilta haihtunut vesi yhdistyy Amazonin yllä metsistä ja joista haihtuvaan kosteuteen. Näiden ilmassa virtaavien lentävien jokien arvellaan sisältävän enemmän vettä kuin koko Amazonin maan päällä kulkeva jokiverkosto yhteensä.

(juttu jatkuu kuvien jälkeen)

Koko metsä toimii valtavana vesipumppuna, joka on niin voimakas, että yksittäinen sadepisara voi kiertää puiden läpi ja sataa uudelleen viisi tai kuusi kertaa veden liikkuessa vesireittejä pitkin idästä länteen. Amazonissa elää myös useita uniikkeja makeanveden lajeja, kuten jutun pääkuvassa näkyvä amazonindelfiini.

4. 15 prosenttia fotosynteesistä tapahtuu Amazonilla.

15 prosenttia kaikesta maapallolla tapahtuvasta fotosynteesistä, jossa kasvit tuottavat auringon valoenergian avulla hiilidioksidista ja vedestä sokeria ja happea, tapahtuu Amazonilla. Ei ihme, sillä Amazonilla on käsittämättömän valtava, lähes 50 000 kasvilajin kirjo. Monilla vielä tutkimattomilla Amazonin kasveilla voi olla myös lääketieteellistä potentiaalia!

5. Yli 40 miljoonaa ihmistä on riippuvaisia Amazonista

Amazonin alueella elää yli 40 miljoonaa ihmistä ja yli 400 alkuperäiskansaa ja etnistä ryhmää, jotka ovat riippuvaisia sademetsästä ja sen tarjoamista elinkeinoista, ruuasta, lääkekasveista ja juomavedestä ja jotka hallinnoivat lähes kolmasosaa koko alueesta.

Amazonin metsiä raivataan sellaista tahtia, että Amazon uhkaa lähestyä kriittistä pistettä, jolloin sademetsä alkaa muuttua kiihtyvällä vauhdilla savanniksi. Metsää hakataan varsinkin karjatalouden tieltä.

Suojelemme Amazonia kohdealueellamme Boliviassa ehkäisemällä metsäpaloja ja edistämällä ilmastonmuutokseen sopeutumista sekä luonnonvarojen kestävää käyttöä ja turvaamalla alueen monimuotoista jokiluontoa, jonka asukkeihin muun muassa amazonindelfiini lukeutuu. Työmme Amazonilla mahdollistaa ulkoministeriön sekä WWF-kummien tuki.

Vuorigorillan poikanen

Auta Sademetsä-kummina

Tuellasi suojelemme luonnon monimuotoisuuden aarreaittoja, joita tuhotaan hälyttävällä vauhdilla. Tavoitteemme on pysäyttää maailman metsäkato vuoteen 2030 mennessä. Siihen pystymme vain yhdessä.

Lahjoita alk. 10 €/kk
Vuorigorillan poikanen