EU-komission puheenjohtaja esittää heikennystä suden suojeluun – WWF: ”Tieteenvastainen ehdotus”

Euroopan komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen esittää EU:n jäsenmaille, että suden suojelutasoa Bernin sopimuksessa eli Euroopan luonnonsuojelusopimuksessa tulisi laskea. WWF vetoaa EU:n jäsenmaita hylkäämään poliittisesti motivoidun ehdotuksen, jonka tueksi ei löydy tieteellistä näyttöä.

Euroopan susikanta on suojelun ansiosta toipunut sukupuuton partaalta, ja susi on palannut monille aiemmille elinalueilleen. Kantojen vahvistumisesta huolimatta susi on vielä kaukana suotuisan suojelun tasosta koko Euroopan tasolla. Tutkimustieto ei tue näkemystä, että suurpetojen tappaminen olisi tehokas ja kestävä tapa ratkaista suurpetojen suojelun ja karjatalouden välisiä konflikteja. Tehokkaampaa on ennaltaehkäistä suurpetojen aiheuttamia vahinkoja esimerkiksi petoaitojen ja laumanvartijaeläinten avulla.

”Ehdotus suden suojelutason laskemisesta ei perustu tieteeseen, vaan taustalla ovat henkilökohtaiset ja poliittiset päämäärät. Von der Leyen yrittää tehdä sudesta syntipukin maaseudun haasteisiin. Hänen ehdotuksensa olisi myös täyskäännös EU:lta suden suojelussa: viime vuoden syksynä EU torjui Sveitsin vastaavan aloitteen, koska susi ei ole suotuisan suojelun tasolla useimmissa EU:n jäsenmaissa”, sanoo WWF Suomen ohjelmajohtaja Petteri Tolvanen.

Aiemmin tänä vuonna myös 12 EU-maiden ympäristöministeriä ilmaisi selvästi vastustavansa suden suojelutason alentamista kirjeessään ympäristökomissaari Virginijus Sinkeviciukselle.

Tolvasen mukaan esitys näyttäytyy vaarallisena ennakkotapauksena, joka vaarantaa EU:n vuosikymmenten saavutukset luonnon suojelussa.

”Jos suden asemaa tiukasti suojeltuna lajina saadaan tällä tavalla heikennettyä, yritetäänkö samaa myöhemmin myös muille lajeille tai luontotyypeille?” hän kysyy.

Bernin yleissopimus Euroopan luonnonvaraisen kasviston ja eläimistön sekä niiden elinympäristön suojelusta on ollut voimassa vuodesta 1979, mikä tekee siitä maailman pisimpään voimassa olleen luonnonsuojelun yleissopimuksen. Sopimuksen on allekirjoittanut 50 valtiota ja EU. Se on ollut pohjana EU:n luonnonsuojelulainsäädännölle, kuten luontodirektiiville. Bernin sopimuksessa susi on tiukasti suojeltu laji.

Lue lisää sudesta tietosivullamme: Susi

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje

WWF:n uutiskirjeen avulla pysyt kartalla luonnonsuojelun tuoreimmista kuulumisista. Uutiskirje kolahtaa sähköpostiluukkuusi kerran kuukaudessa.

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje

Sinua saattaa kiinnostaa