Katso video: Pullervo kiipesi kivelle WWF:n Norppalivessä

Maailman kuuluisin saimaannorppa kömpi katsojien ihasteltavaksi WWF:n eilen avaamassa Norppalivessä. Katso video Pullervon kevään ensiesiintymisestä.

”Tänä vuonna emme joutuneet odottamaan kauaa Norppaliven päähenkilöä. Maailman kuuluisin saimaannorppa Pullervo kömpi kivelle jo eilen”, WWF:n kehityspäällikkö Justus Hyvärinen sanoo.

(Juttu jatkuu videon jälkeen.)

WWF avasi Norppaliven ensimmäistä kertaa vuonna 2016. Tuolloin WWF keräsi nimiehdotuksia kansansuosiksi nousseelle urosnorpalle. Ehdotuksia tuli yli 5 000, joista Pullervo sai lopulta isoimman äänisaaliin. Pullervo on nähty sen jälkeen livelähetyksessä joka kevät lukuun ottamatta vuotta 2020.

Saimaannorpat voi tunnistaa niiden yksilöllisten kylkikiehkuroiden perusteella. Tunnetuista norpista lukua pitävät Itä-Suomen yliopiston tutkijat auttavat WWF:ää yksilöiden tunnistamisessa.

WWF:n Norppalive on auki keväällä saimaannorppien karvavaihdon aikaan. Norpat nousevat kiville huhti-toukokuussa kuivattelemaan karvaansa, kun muutoin ne viettävät valtaosan ajastaan vedessä.

”Leppoisalta näyttävä makoilu voi olla saimaannorpille stressaavaa, sillä ne nousevat luontaisesta elinympäristöstään maalle. Siksi norppia ei saa lähestyä, vaan paras tapa katsella niitä lähietäisyydeltä on Norppaliven kautta”, Hyvärinen sanoo.

WWF:n Luontolivellä jo yli 30 miljoonaa katselua

Norppalive on osa WWF:n Luontolive-palvelua, joka välittää suoria lähetyksiä suomalaisesta luonnosta. Viime vuoden livekamerat keräsivät ennätysmäärän katseluita, vaikka Norppalivessä olikin hiljaista. Erityisen suosituksi sääksikameran rinnalle nousi lapinpöllön pesintää kuvaava kamera. Tänä vuonna WWF:n kamerat seuraavat ainakin sääksen, itämerennorpan ja saimaannorpan elämää. Aikaisemmissa livelähetyksissä on nähty muun muassa ahmoja, kyitä, liito-oravia, metsäpeuroja, rupiliskoja ja järvilohia.

WWF toteuttaa Norppaliven yhdessä luontokuvaaja Juha Taskisen, Live Eyen ja Pukki Visualsin kanssa. Lisäksi WWF kiittää Itä-Suomen yliopiston norppatutkijoita, Metsähallituksen luontopalveluita ja Etelä-Savon ELY-keskusta yhteistyöstä. Kamera kuvaa edellisvuosilta tuttua Pullervon lepopaikkaa, mutta hieman eri näkökulmasta kuin aiemmin.

Katso luontoa suorassa lähetyksessä!

Klikkaa WWF:n Luontoliveen katsomaan, mitä lajeja voit seurata suorassa lähetyksessä juuri nyt.

Katso WWF:n Luontoliveä

Katso luontoa suorassa lähetyksessä!