Pöytä on katettu vastuullisille ruokavalinnoille

Pääkirjoitus

Hyvinvoivat ja monipuoliset luonnonympäristöt ovat kaiken elämän edellytys. Arvokkaiden elinympäristöjen häviäminen on kuitenkin luonnon monimuotoisuuden suurimpia uhkia. Esimerkiksi Amazonin sademetsää raivataan hurjaa vauhtia karjan laidunmaiksi ja eläinrehuksi käytettävän soijan viljelmiä varten. Syynä on lihan kysynnän kasvu.

Sillä, mitä panemme suuhumme omassa ruokapöydässämme, voi olla kauaskantoisia vaikutuksia muualla. Siksi haluamme vaikuttaa ihmisten kulutustottumuksiin myös täällä Suomessa kampanjoimalla kasvispainotteisen ruokavalion puolesta. Yksi merkittävimmistä arkipäivän ympäristöteoista on valita lautaselleen entistä useammin kasviksia ja kestävästi pyydettyä kalaa ja siten vähentää lihan osuutta omassa ruokavaliossaan. Lue mielenkiintoinen juttu aiheesta.

WWF:n Earth Houria, maailman suurinta ilmastotapahtumaa, vietetään jälleen lauantaina 19. maaliskuuta kello 20.30–21.30. Sen aikana haluamme kiinnittää erityistä huomiota ruoan ilmastovaikutuksiin ja tarjoamme vinkkejä vastuullisiin ruokavalintoihin. Osallistu kanssamme maailman suurimmalle kynttiläillalliselle ilmaston puolesta!

Liisa Rohweder
pääsihteeri, WWF Suomi