Yhdessä se on mahdollista

Kiitos tuestasi. Nämä saavutukset eivät olisi mahdollisia ilman uskollisia tukijoitamme. WWF toimii kaikilla mantereilla ja yli 100 maassa.

70

Laaja kalatyömme tuotti tulosta, kun kotimainen kasvatettu siika nousi Kalaoppaamme vihreälle listalle vuoden 2016 lopussa. Saavutukseen vaikuttivat erityisesti kalanrehun vastuullisuuden ja ruokintatekniikoiden kehittyminen sekä kalankasvatusta ohjaavat tiukat säädökset. Suomessa kalankasvatuksen kuormitus on vähentynyt noin 70 prosenttia 1990-luvun alusta.

468

Merikotkatyömme on yksi Suomen luonnonsuojelun menestystarinoista. Tästä todisteena oli jälleen viime vuosi: poikasia kuoriutui 468, kun merikotkatyöryhmämme perustamisvuonna 1973 poikasia kuoriutui koko maassa vain viisi. Poikasia syntyy vuosittain 400-470. Merikotka on levittäytymässä rannikolta myös Etelä-Suomen sisä­maahan.

4

Saimme upeita uutisia, kun riista­kamerat tallensivat lumileopardinaaraan neljän pennun kanssa Mongoliassa. Perhe on ennätyssuuri. Kerta on ensimmäinen, kun lumileopardi kuvataan näin monen pennun kanssa. Perhe tallentui kameroihin useita kertoja elo-syyskuun aikana. Erittäin uhanalaisia lumileopardeja arvioidaan elävän Mongoliassa 500–1000 yksilöä.

1864

Logomme ikoninen hahmo isopanda ei ole enää yhtä uhanalainen kuin aiemmin. Kansainvälinen luonnonsuojeluliitto IUCN luokittelee nyt vapaana elävät isopandat vaarantuneiksi, kun ne sitä ennen olivat erittäin uhanalaisia. Isopandoja elää vapaana Kiinassa 1864 yksilöä. Isopandojen kanta on kasvanut 17 prosentilla vuosikymmenessä. WWF on suojellut isopandoja Kiinassa 1980-luvulta saakka.

4

Suomalaisyhtiöt Metsä Board Corporation, Outokumpu, Valmet ja Stora Enso sitoutuivat edistämäämme Science Based Target -aloitteeseen, jossa on mukana maailmanlaajuisesti jo 205 yritystä. Aloite ohjaa yhtiöitä ilmastopäästöjen leikkauksiin, jotka ovat linjassa ilmastotieteeseen perustuvien laskelmien kanssa. Yritysten arvioidaan aiheuttavan noin 70 prosenttia maailman ilmastopäästöistä.

2008

Kanada päätti edistää Last Ice Area -suojelualueen perustamista. Se on Kanadan ja Grönlannin vesillä sijaitseva laaja alue, jossa merijään ennustetaan säilyvän pisimpään. WWF vaati suojelualueen perustamista jo vuonna 2008. Se voi tulevina vuosina olla viimeinen paikka, jonne jäästä riippuvaiset lajit, kuten jääkarhut, hakeutuvat ilmaston lämmetessä. Arktinen alue lämpenee kaksi kertaa muuta maapalloa nopeammin.

<cms laajakuvanosto 9761 ”Mihin tarinaan sinä haluat kuulua?” ”Vielä on paljon saavutettavaa yhdessä.” ”Liity WWF-kummiksi” ”https://wwf.fi/liity/?utm_source=wwflehti&utm_medium=isobanneri&utm_campaign=wwfkummi&utm_content=yhdessamahdollista” />