Näytä valomerkki ilmaston puolesta

Lauantaina 30. maaliskuuta vietetään jälleen WWF:n Earth Houria, jolloin ihmisiä kannustetaan sammuttamaan tunniksi turhat valot ilmaston puolesta. Valojen sammuttamisella jokainen voi näyttää, että on huolissaan ilmastonmuutoksesta ja ympäristön tilasta.

Viime vuonna valot sammuivat ympäri maailmaa lähes 18 000 tunnetusta maamerkistä, ja aihetunniste #EarthHour näkyi miljoonia kertoja sosiaalisessa mediassa. Earth Hour on kuitenkin enemmän kuin tunnin kestävä tempaus: se on kasvanut globaaliksi kansanliikkeeksi ilmaston ja ympäristön puolesta.

Earth Hourin innoittamana on esimerkiksi suojeltu merialueita Argentiinassa, vaihdettu hehkulamppuja ympäristöystävällisiin LED-lamppuihin Nepalissa, kampanjoitu muovipussien käytön vähentämiseksi Galapagossaarilla ja Kiinassa, istutettu puita Indonesiassa ja edistetty lakeja metsäkadon vähentämiseksi Ugandassa.

Suomessa WWF kannustaa osallistumaan tapahtumaan syömällä Earth Hour -iltana, ja mielellään myös siitä eteenpäin, ilmasto- ja ympäristöystävällisesti: vähemmän lihaa ja enemmän kasviksia ja kestävästi pyydettyä kalaa. Tule sinäkin mukaan sammuttamalla valot ja järjestämällä vaikkapa kynttiläillallinen ystävien kanssa.

Earth Houria vietetään ympäri Suomea. Esimerkkejä tapahtumista:

Lapland Hotels, Pallas

”Pallaksella tuomme esiin puhdasta tunturin pimeyttä ja luonnon elämyksiä, kun hiihtokeskuksen ja hotellin valot sammuvat. Ihmiset ovat esimerkiksi retkeilleet tähtitaivaan alla ja kuunnelleet akustista musiikkia kynttilänvalossa. He ovat olleet hyvin otettuja ja innoissaan. Tapahtuma herkistää ihmiset ajattelemaan, mitä

mikäkin merkitsee.”

Juuso Holstein, Lapland Hotels

Kuukkelin päiväkoti, Oulu

”Me vietämme Earth Houria koko edeltävän perjantain. Siitä on tullut jo perinne. Lapsille on ollut tärkeää, että turhat valot sammutetaan. He myös askartelevat siitä muistutuslappuja valokatkaisimien viereen. Lasten ideoita kuunnellaan.”

Mira Aro, Kuukkelin päiväkoti

Salon Tasauskohtuuspaja, Salo

”Järjestämme Salon kaupungin ja muutaman muun yhdistyksen kanssa jo toista kertaa ilmaisen ulkoilmatapahtuman kaupunkilaisille. Viime vuonna ihmiset toivat kasvisruokia yhteiseen nyyttäripöytään ja kirjoittivat ilmastolupauksia. Haluamme valomerkillä muistuttaa, että ilmastotekoihin pitää ryhtyä nopeasti.”

Paula Lönnemo, Tasauskohtuuspaja

Steinerkoulun ravintola Versokas, Kuopio

”Vietämme Earth Hour -viikolla kasvisruokaviikkoa. Me menemme muutenkin kasvisruoka ja luomu edellä ruokalistojen suunnittelussa. Meillä on aina tarjolla kasvisruokavaihtoehto, ja Earth Hour -viikolla tarjoamme vain kasvisruokia. Kukaan ei ole jättänyt syömättä.”

Janne Finnilä, Ravintola Versokas

Kaikki tapahtumat kartalla: earthhour.fi