Lupaan tehdä kaikkeni luonnon ja ilmaston supervuonna

Pian edessä on jo monivuotinen perinteeni: sammutan valot, sytytän kynttilät ja ajattelen yhteistä planeettaamme. Earth Hour pysäyttää meidät jälleen 27.3. antamaan tunnin arjestamme maapallolle.

Tänä vuonna luonto ansaitsee olla parrasvaloissa. Koronapandemia siirsi monta merkittävää viime vuodelle suunniteltua huippukokousta. Niinpä viimein tänä vuonna maailman johtajat kokoontuvat sekä YK:n biodiversiteettikokoukseen että ilmastokokoukseen, joista molemmista odotetaan äärimmäisen tärkeitä askelmerkkejä jatkoon. Selvää on, että meidän on pysäytettävä luonnon köyhtyminen ja torjuttava ilmastonmuutosta nykyistä tehokkaammin.

Päättäjillä on suurin vastuu luontoa ja ilmastoa koskevista päätöksistä ja niiden toimeenpanosta. Voimme kuitenkin näyttää seisovamme päätösten takana. Siksi keräämme tänä vuonna Earth Hourissa lupauksia yhteisen planeettamme puolesta? Miten sinä voisit omilla teoillasi kirittää päättäjiä? Earth Hourin jälkeen toimitamme yhteenvedon lupauksista päättäjille ja osoitamme, että maapallon tulevaisuudella on meille suomalaisille väliä.

Minä lupaan tehdä kaikkeni sen eteen, että tästä vuodesta tulee luonnon ja ilmaston supervuosi. Tapaan päättäjiä ja yritysmaailman edustajia, osallistun julkiseen keskusteluun ja autan asiantuntijoitamme tekemään työnsä parhaalla mahdollisella tavalla. Päätöksiä tarvitaan nyt. Liputan edelleen myös yhteistyön puolesta, sillä vain yhdessä voimme luoda tulevaisuuden, jossa ihmiset ja luonto elävät tasapainossa.

Liisa Rohweder

pääsihteeri, WWF Suomi