Earth Hour 2022 CTA-nosto

Maailman suurin ympäristötapahtuma Earth Hour kannustaa arjen ympäristötekoihin

Maailman suurin ympäristötapahtuma Earth Hour on taas täällä! Kutsumme sinut mukaan näyttämään valomerkkiä ilmaston ja luonnon puolesta 26. maaliskuuta kello 20.30. Haastamme myös kokeilemaan pieniä muutoksia arjessa ja tekemään lupauksen maapallolle somessa tai osoitteessa earthhour.fi.

WWF:n Earth Hour luo jälleen yhteisöllisyyden ja voiman tunnetta suurten ilmasto- ja luontokatokysymysten edessä maaliskuun viimeisenä lauantaina. Earth Hour kannustaa vastuullisiin valintoihin, lisää tietoa ilmastonmuutoksesta ja luontokadosta sekä herättää toivoa paremmasta tulevaisuudesta.

Viime vuoden tapaan keräämme lupauksia maapallolle. Sillä miten syömme, liikumme ja kulutamme, on suuri vaikutus ilmastoon ja ympäristöön. Pienilläkin arjen muutoksilla voi saada suurta aikaan. Varsinkin, kun teot kerrataan sadoilla, tuhansilla ja jopa miljoonilla maailmanlaajuisesti.

”Erilaiset somehaasteet ja vaikuttajien näyttämät esimerkit voivat oikeasti saada aikaan pysyvämpiä muutoksia omaan kuluttamiseen ja käyttäytymiseen. Muutoksen aloittaminen on aina hankalaa, mutta yhdessä sekin on helpompaa. Earth Hour onkin loistava tilaisuus kannustaa ja innostaa kavereitakin tekemään lupauksen maapallolle”, kertoo WWF:n viestintäjohtaja Joonas Fritze.

Valojen sammutus on symbolinen ele

Earth Hour ei ole energiansäästökampanja, vaan siitä on vuosien saatossa kasvanut maailmanlaajuinen kansanliike, joka joukkovoimalla osoittaa päättäjille ja elinkeinoelämälle vaatimuksia tiukempiin toimiin ympäristönsuojelun puolesta. Vuosien aikana Earth Hourin avulla on suojeltu muun muassa 3,4 miljoonan hehtaarin kokoinen merialue Argentiinassa, allekirjoitettu vetoomuksia sekä istutettu satoja tuhansia puita ympäri maailmaa. Joukkovoimaa voi osoittaa esimerkiksi jakamalla sosiaalisessa mediassa Earth Houriin liittyviä sisältöjä tapahtumaviikolla.

”Päävastuu ympäristönsuojelussa ei voi olla yksilöillä vaan päättäjillä ja talouselämän vaikuttajilla. WWF tekeekin jatkuvaa vaikuttamistyötä niin poliittisten toimijoiden kuin yritystenkin parissa. Earth Hourin tavoitteena on luoda aktiivinen, yhdessä tekemisen ilmapiiri, sillä vain yhdessä meidän on mahdollista saada muutosta aikaan. Ei vain tunnin ajan, vaan tunnista toiseen”, WWF Suomen pääsihteeri Liisa Rohweder muistuttaa.

Earth Hourin aikana WWF tekee tiivistä yhteistyötä muun muassa yritysten, organisaatioiden, kuntien ja oppilaitosten kanssa. Lukuisat maamerkit VR:n kivimiehistä Lahden Sibeliustaloon sammuttavat valonsa ja kunnat Hangosta Utsjoelle osallistuvat monenlaisin tavoin tapahtumaan. Tempaus tavoittaa erittäin hyvin suomalaiset: TNS Kantarin kyselytutkimusten mukaan siihen osallistuu noin 1,5 miljoonaa suomalaista vuosittain.

Tee lupaus maapallolle!

Sillä miten syömme, liikumme, kulutamme, on suuri vaikutus ympäristölle. Earth Hour on oiva tilaisuus pohtia omia valintoja ja alkaa toimia jatkossa kestävämmin – ei vain tunnin ajan, vaan tunnista toiseen. Tee siis lupaus maapallolle haaste kaverisi mukaan somessa!

Mikä on tapasi vaikuttaa?

Tee lupaus maapallolle!