WWF-lehti 1/2022

Tässä numerossa annamme vinkkejä, miten luonnon monimuotoisuutta voi lisätä omassa pihapiirissä. Vuoden ensimmäisessä lehdessä aloitamme myös juttusarjan 50-vuotisjuhlavuottaan viettävän WWF Suomen vaiheista.

Pääkirjoitus

Juhlavuosi ei tarjoa hengähdystaukoa

WWF Suomi täyttää lokakuussa 50 vuotta. Saamme olla ylpeitä onnistumisistamme, mutta edessämme on vielä paljon työtä.

Juhlavuosi ei tarjoa hengähdystaukoa

Pääjutut

Syvänmeren kaivokset uhkaavat herkkää meriluontoa – miljoonia vuosia vanhat ekosysteemit vaarassa tuhoutua

Syvällä valtamerten pimeydessä elää valtava kirjo ihmisille vielä tuntemattomia eliöitä. Syvyyksissä makaa myös teknologiateollisuuden himoitsemia mineraaleja. Tutkijoiden varoituksista huolimatta kaivaminen on tarkoitus aloittaa Tyynellämerellä jo kahden vuoden kuluttua.

Kaikki alkoi puhelinsoitosta – näin WWF Suomi perustettiin 50 vuotta sitten

WWF Suomi perustettiin syksyllä 1972. Ympäristöjärjestön perustamiseen johti yhdysvaltalaisen diplomaatin puhelu nuorelle suomalaiselle kansanedustajalle.

Kaikki alkoi puhelinsoitosta – näin WWF Suomi perustettiin 50 vuotta sitten

Luonnon monimuotoisuutta voi lisätä helposti omalla pihalla tai parvekkeella

Liiallinen siisteys ja millintarkka trimmaaminen eivät ole hyveitä kotipuutarhan hoidossa. Luonnon monimuotoisuus tulee aivan liki, kun kasvillisuus on monipuolista ja runsasta. Monimuotoisuuden lisääminen ei aina vaadi omaa pihaa: sitä voi edistää pienelläkin parvekkeella tai taloyhtiön yhteisellä pihalla. Nappaa vinkit, joiden avulla voit lisätä luonnon läsnäoloa omassa pihapiirissäsi jo tänä keväänä.

Luonnon monimuotoisuutta voi lisätä helposti omalla pihalla tai parvekkeella

Muut jutut