Päivä pandapääkaupungissa

Vapaaehtoistyötä WWF Suomelle tekevä näyttelijä Jarkko Niemi kävi Kiinan Cheng­dussa tutustumassa pandojen suojeluun.

”Pennut ovat ihania. Ne vaan kiipesivät puuhun ja jäivät nukkumaan sijoilleen”.

Siskonpedistä ja Ylen Syke-sairaalasarjasta tutun näyttelijä Jarkko Niemen puhelin on täynnä kuvia ja videoita pandoista. Pandat loikoilevat rentoina lavereilla, syövät bambua ja kiipeilevät niille valmistelluilla telineillä. Kuvat ovat peräisin Niemen hiljattain tekemältä lomalta, jolla hän matkusti Kiinaan tapaamaan Pekingissä työskentelevää ystäväänsä. Samalla reissulla hän sai mahdollisuuden tutustua paikallisen WWF:n toimiston työhön pandojen suojelemiseksi.

”Matkustin pariksi päiväksi Chengduun, jota kutsutaan ’pandapääkaupungiksi’.”

Chengdu on Sichuanin maakunnan pääkaupunki ja maakunnan alueella asuu jopa 80 prosenttia maailman villinä elävistä pandoista. – Se näkyy Niemen mukaan joka puolella. ”Kojuissa on paljon pandasälää myynnissä ympäri kaupunkia: lippiksiä, pehmoleluja, ihan kaikkea avaimenperistä juomapulloihin…”, Niemi nauraa.

Alueella toimiva WWF:n paikallinen toimisto esitteli Niemelle työtään pandojen suojelemiseksi.

”Pandojen suurin uhka on elinalueiden pirstaloituminen, mutta myös esimerkiksi ilmastonmuutos vaikuttaa niihin, kun bambun kasvualue siirtyy pohjoisemmaksi. WWF tekee alueella työtä suojellakseen pandojen elinalueita.”

Esitelmän jälkeen WWF:n projektikoordinaattori vei Niemen vierailulle läheiseen Kiinan viranomaisten pyörittämään pandojen suojelukeskukseen. Paikka on valtavan suosittu turistikohde, mutta sen pääasiallinen tarkoitus on pandojen tutkimus ja ympäristökasvatus. Yleisöä pyritään sivistämään pandojen luonnollisen elinympäristön suojelusta. Keskuksessa on myös hoidettu sairaita pandoja kuntoon ja pyritty saamaan pandoja lisääntymään.

”Suuresta, puistomaisesta paikasta tuli mieleen Jurassic Park. Sinne mennään pandaportista sisään.”

Niemi on tehnyt vapaaehtoistöitä Suomen WWF:lle viime vuoden lopusta. Vuoden lopussa hän teki salametsästystä vastustaneeseen kampanjaan sketsivideoita kollegansa Niina Lahtisen kanssa ja sittemmin hän on haastatellut tiikeriasiantuntijaa WWF:n Periscope-lähetykseen, juontanut WWF:n Kung Fu Panda III -elokuvanäytöksen, osallistunut Earth Houriin ja nyt viimeisimpänä tutustunut pandojen suojeluun Kiinassa.

Vapaaehtoistyö on antanut hänen mukaansa paljon.

”Olen oppinut hirveästi. Monet tuntevat ikoniset uhanalaiset lajit, kuten tiikerit, norsut ja pandat, mutta harva tietää, mitä järjestöt tekevät käytännössä kentällä niiden suojelemiseksi. Kun suojellaan yhtä lajia, sillä on laajat vaikutukset ja se hyödyttää koko ekosysteemiä. Pandojenkin elinalueiden säilymisestä hyötyvät muut saman alueen lajit.”

Jarkko Niemen toiveena on, että ympäristönsuojelutyö saisi hänen kauttaan lisää näkyvyyttä.

”Lajeja kuolee koko ajan sukupuuttoon. Haluaisin tehdä tätä tärkeää työtä tunnetuksi suurelle yleisölle”.

Teksti: Tuuli Hongisto