Yhdessä se on mahdollista

Kiitos tuestasi. Nämä saavutukset eivät olisi mahdollisia ilman uskollisia tukijoitamme. WWF toimii kaikilla mantereilla ja yli 100 maassa.

79

Tämän kevään saimaannorpan pesälaskennoissa on havaittu ennätykselliset 79 kuuttia, joista kuolleita oli neljä. Pohjoiselta Saimaalta, Orivedeltä ja Jänisselältä löydetyt viisi kuuttia sekä Luonterin kaksi ja Kyläniemen eteläpuolen kaksi kuuttia osoittavat, että suojelu tuottaa tulosta ja saimaannorppa palaa entisille elinalueilleen.

1 600 000

Teettämämme tutkimuksen mukaan peräti kolmasosa suomalaisista, eli 1,6 miljoonaa henkeä, osallistui tänä vuonna WWF:n ilmastotapahtuma Earth Houriin. Kiitos kaikille osallistuneille!

3 890

Tiikereiden lukumäärä maailmassa kasvoi ensimmäistä kertaa vuosikymmeniin. Uusimman tiedon mukaan luonnossa elää nyt 3 890 tiikeriä, kun aiempi arvio oli 3 200. Tiikeripopulaatiot ovat kasvaneet Intiassa, Venäjällä, Nepalissa ja Bhutanissa. Hyvää kehitystä ovat edesauttaneet WWF:n tekemä kartoitus- ja suojelutyö.

100 000

WWF-lähettiläiden tekemät kouluvierailut ovat tärkeä osa ympäristökasvatustyötämme. Suositut koulukiertueemme alkoivat vuonna 2009. Kymmenen vuoden aikana oppitunteja on järjestetty 3 996 ja niille on osallistunut 100 000 koululaista. Kuluneena vuonna lähettiläämme kertoivat energiantuotannon ja -kulutuksen ympäristövaikutuksista.

5

Viisi sarvikuonoa sai uuden kodin Nepalissa. Suojelutyömme ansiosta Chitwanin kansallispuistossa sarvikuonot ovat lisääntyneet niin hyvin, että ne tarvitsevat lisää asuinpinta-alaa toisesta kansallispuistosta. Tavoitteemme on siirtää vuoteen 2018 mennessä vielä 25 uljasta sarvekasta Bardian kansallispuistoon lisääntymään ja nauttimaan elämästään.

0

Tullin tilastojen mukaan monen ­WWF:n­­ Kalaoppaan punaisen listan lajin tuonti Suomeen on vähentynyt huomattavasti tai loppunut kokonaan Kalakampanjamme käynnistämisen jälkeen. Esimerkiksi niilinahventa tuotiin vuosina 2004–2011 Suomeen lähes 850 000 kiloa vuodessa. Vuonna 2015 määrä oli pudonnut 560 kiloon. Rauskuja ja sinievätonnikaloja ei tuotu vuonna 2015 lainkaan.