Luontoa ei aina voi korjata

Tässä lehdessä on sivulla X upea kuvajuttu satelliittipantojen asentamisesta Tansanian norsuille niiden salametsästyksen estämiseksi.

Lehdessämme on vuosien varrella kerrottu tarinoita myös apukinosten kolaamisesta saimaannorpille, merikotkien pelastamisesta sukupuutolta ruokinnan avulla, naalien ruokinta-automaateista, monimuotoisuuskosteikkojen rakentamisesta ja vaelluskalojen nousuesteiden poistamisesta.

Suojelun menestystarinoita? Kyllä – mutta samalla ne ovat kertomuksia siitä, miten ihminen yrittää korjata luonnolle itse aiheuttamiansa vakavia vaurioita.

Monesti vauriot on voitu korjata pitkäjänteisellä työllä. Mutta usein tässä on myös epäonnistuttu, ja ainutlaatuisia eliölajeja ja elinympäristöjä on hävinnyt maapallolta ikuisiksi ajoiksi.

Myös ihmisten elämä on viime kädessä riippuvainen luonnon hyvinvoinnista. Meidän ei siis tarvitse rakastaa norppia tai tiikereitä suojellaksemme luontoa: jo itsemme takia meidän on nopeasti siirryttävä jälkien korjaamisesta tuhojen ennaltaehkäisyyn. Tämä merkitsee muun muassa nykyistä kestävämpiä ja säästävämpiä tuotanto- ja kulutustapoja.

Kiitos kun tuette meitä työssämme kestävämmän yhteiskunnan rakentamiseksi! Yhdessä pystymme siihen.

Liisa Rohweder

Pääsihteeri WWF Suomi