Näin syntyy suosittu Luontolive: ”Löysin itseni kantamasta kottikärryjä ruovikosta”

WWF:n Luontoliven taustavoimissa vaikuttaa digitaalisen viestinnän kehityspäällikkö Justus Hyvärinen. Kaikki alkoi kansansuosion saavuttaneesta Norppalivestä, ja nyt Hyvärinen toteuttaa erilaisia livekameroita jo viidettä vuotta.

”Olen ollut alusta asti mukana tekemässä WWF:n Luontoliveä. Ensimmäinen livelähetyksemme Norppa- live osoittautui huikean suosituksi, ja Luontolive perustettiin siitä saatujen hyvien kokemuksien pohjalta. Aloimme pohtia, mitä muita eläinlajeja voisimme kuvata. Maailmalla livekameroita on ollut jo pitkään, ja erityisesti lintujen pesäkamerat ovat keränneet kiinnostuneita silmäpareja.

Erityisen innostavaa on uusien kuvauskohteiden etsiminen. Hyvä kohde on usein kameran edessä, käyttäytyy kiinnostavalla tavalla ja on riittävän suuri, jotta siitä on lähetyksen päähenkilöksi. Kameroita suunniteltaessa keskeistä on paikallistuntemus ja ymmärrys kuvauskohteesta. Monesti meillä onkin apuna paikallinen luontokuvaaja, joka tuntee kuvattavan lajin käyttäytymistä ja osaa ajatella kohdetta myös visuaalisuuden kannalta. Homman suola on näiden paikallisten kumppaneiden kanssa tekeminen – heidän innostuksensa nimittäin tarttuu.

(juttu jatkuu kuvan jälkeen)

WWF Suomen digitaalisen viestinnän kehityspäällikkö Justus Hyvärinen kyykameran asennuspuuhissa.

Suurin osa työstäni on toimistotyötä. Liikun luonnossa lähinnä silloin, kun etsin sopivia kuvauskohteita tai olen mukana asentamassa kameroita. Laitteiden virittäminen on hauskaa vastapainoa nettipalvelun kehittämistyölle. Asennusprojektit ovat toisinaan melko fyysisiä. Viime syksynä löysin itseni kantamassa kottikärryjä kollegan kanssa Kirkkonummen takamaastojen ruovikosta. Pehmeä ruovikko ja paikoin polveen ulottuva vesi pääsivät yllättämään, ja lopulta päädyimme kantamaan sekä kärryt että painavat tarvikkeet paikan päälle. Kameraa purkaessamme olimme jo vahingosta viisastuneita, ja vedimme raskaimmat tavarat ahkiolla.

Parhaimmillaan livekamerat lisäävät arvostusta luonnon ihmeitä kohtaan. Laadukkaat mikrofonit tuovat luonnon vielä lähemmäs, ja esimerkiksi talvilintukameran ja Norppaliven äänet antoivat katsojille aivan uudenlaisia elämyksiä. Tavoitteemme on kertoa kameroiden kautta tietoa harvinaisista ja uhanalaisista lajeista sekä niiden kohtaamista uhkista. Seuraamme tiiviisti kameroiden tapahtumia, viestimme kiinnostavimmat käänteet yleisölle sekä vastailemme kysymyksiin. Etsimme myös jatkuvasti livelähetykseen soveltuvia kuvauskohteita.

Olisi mahtavaa, että teknisesti ja sisällöllisesti laadukkaat livekamerat eivät olisi pelkästään kiinnostavaa seurattavaa, vaan myös avaisivat katsojalle luonnon monimuotoisuuden merkitystä. Toivon, että Luontolive tavoittaa jatkossakin suuren yleisön, laadukkaalla kuvalla ja äänellä tietenkin.”

WWF:n Luontolive toteutetaan yhdessä Live Eyen ja Pukki Visualsin kanssa.

Katso luontoa suorassa lähetyksessä!

Klikkaa WWF:n Luontoliveen katsomaan, mitä lajeja voit seurata suorassa lähetyksessä juuri nyt.

Katso WWF:n Luontoliveä

Katso luontoa suorassa lähetyksessä!