Ukrainan sota vaikuttaa ympäristöön

Maailman huomio on kiinnittynyt jo usean kuukauden ajan Ukrainassa käytävään sotaan – ja aivan oikeutetusti niin. Se on järkyttävä humanitaarinen kriisi, ja ajatukseni ovat ukrainalaisten ja kaikkien niiden ihmisten puolella, joihin sota vaikuttaa.

Hirvittävä sota vaikuttaa myös luontoon. Konkreettisimmin sodan ympäristövaikutukset näkyvät tietenkin Ukrainassa. Ukrainan luonto on erittäin monimuotoinen, ja maassa sijaitsee kymmeniä kansainvälisestikin merkittäviä kosteikkoalueita. Sotatoimet lisäävät muun muassa metsäpalojen riskiä, minkä lisäksi ammusten ja räjähteiden sisältämä myrkyllinen aines voi saastuttaa ihmistenkin käyttämiä arvokkaita vesilähteitä.

Sota vaikuttaa totta kai ukrainalaisten kollegoidemme työhön: vaikka useimmat WWF Ukrainan luonnonsuojeluhankkeet keskittyvät maan rauhallisemmille läntisille alueille, kaikki kollegoidemme hankkeet ovat vähintään hidastuneet

Sodan ympäristövaikutukset näkyvät kuitenkin myös Ukrainan rajojen ulkopuolella. Suomen luonnossa sota voi näkyä esimerkiksi lisääntyvinä metsien hakkuina. Voit lukea tästä lehdestä suojelujohtajamme Jari Luukkosen haastattelun sodan mahdollisista ympäristövaikutuksista.

Toivon sodalle vihdoin rauhanomaista ratkaisua. Rauha ihmisten välillä on perusta myös sellaisen tulevaisuuden rakentamiselle, jossa ihmiset ja luonto elävät tasapainossa.

Liisa Rohweder

pääsihteeri, WWF Suomi