Auta luontoa kanssamme!

Ennen kuin aloitin työni WWF Suomen pääsihteerinä, järjestön toiminta oli tullut minulle tutuksi vapaaehtoistyön kautta. Liityin nimittäin WWF:n öljyntorjuntajoukkojen jäseneksi jo 2000-luvun alussa ja kouluttauduin auttamaan luontoa öljykatastrofin sattuessa.

Koulutus jätti hyvän kuvan WWF:stä ja auttoi jo tuolloin puserooni hiipineeseen ympäristöahdistukseen. Ymmärsin, että huolen ympäristöstä voi muuttaa voimavaraksi toimimalla luonnon hyväksi.

Tarjoamme tänäkin kesänä monenlaisia vapaaehtoistyön mahdollisuuksia. Öljyntorjuntakurssien lisäksi voit tulla talkoilemaan kanssamme: tarvitsemme runsaasti käsipareja auttamaan muun muassa haitallisten vieraslajien poistamisessa. Tehokkaasti leviävät vieraskasvilajit, kuten esimerkiksi puutarhoissa, metsänreunoissa ja puronvarsilla viihtyvä jättipalsami, tukahduttavat elintilaa muulta kasvillisuudelta. Alkuperäisten kasvilajien vähenemisen seurauksena kärsivät myös niistä riippuvaiset hyönteiset. Vieraslajitalkoomme painottuvat tällä kaudella pääkaupunkiseudulle, mutta talkoita voi järjestää myös omatoimisesti lähes missä tahansa ja käytännön ohjeet löydät nettisivuiltamme.

WWF:n talkooleirit tarjoavat vuosittain sadoille vapaaehtoisille ikimuistoisia elämyksiä ja samalla kohennetaan esimerkiksi uhanalaisia perinneympäristöjä. Noin viikon mittaiset leirit ovat valitettavasti jo täynnä, mutta voit yhä hakea varapaikkaa.

WWF:n vapaaehtoisena aikasi ei mene hukkaan, vaan pääset tekemään tärkeää työtä luonnon hyväksi. Löydät kaikki tapahtumat ja ilmoittautumisohjeet nettisivuiltamme osoitteesta wwf.fi/kalenteri.