Feissaus mahdollistaa luonnonsuojelutyön: ”Olemme osa sitä työtä, jolla saimaannorppakanta on saatu kasvuun”

Feissaus eli kasvokkain tapahtuva varainhankinta vaatii ammattitaitoa, ihmistuntemusta ja perehtyneisyyttä. Syed Yasir Qamar on työskennellyt WWF:n kanssa vuodesta 2017. Hänen mukaansa kuka tahansa voi menestyä feissarina ja toimia siten luonnon puolesta.

Suomeen opintojen perässä muuttanut Syed Yasir Qamar päätyi feissariksi ensin sattumalta, mutta huomasi pian olevansa hyvä työssään. Nyt vuosia myöhemmin Syed johtaa yritystä, jossa myynnin ammattilaiset kertovat päivän aikana sadoille ihmisille WWF:n luonnonsuojelutyöstä.

”Tämä on vaativaa myyntityötä, sillä me myymme konkreettisten asioiden sijaan ajattelutapaa siitä, että luonto on pelastettava. Toimimme myös WWF:n kasvoina usein hektisessä ympäristössä, jossa kohtaamamme ihmiset suhtautuvat työhömme ja ympäristökysymyksiin eri tavoin.”

Feissaus on merkittävä osa WWF:n varainhankintaa ja siten luonnonsuojelutyön rahoitusta. Työn panokset ovat siis kovat, mutta menestymiseen ei tarvita taikatemppuja. Tarvittavat taidot kertyvät perehdytyksen ja harjoittelun myötä.

”Feissarilta vaaditaan ihmistuntemusta, kuuntelutaitoa ja uskoa yhteiseen tavoitteeseen. Me perehdytämme työntekijämme WWF:n toimintaan ja koulutamme heitä jatkuvasti. Jokainen työntekijämme uskoo WWF:n luonnonsuojelutyön merkitykseen.”

Ennen kaikkea työssä tarvitaan sinnikkyyttä, joka on opeteltavissa muiden taitojen tavoin.

”Päivän aikana feissari pysäyttää satoja ihmisiä, joista jokunen kymmen pysähtyy kuuntelemaan ja vain kourallinen sanoo kyllä. Joskus ihmiset tarvitsevat vain pienen tuuppauksen – kymmenen euron lahjoitukseen ei aina tarvita lupaa puolisolta”, Syed hymyilee.

Keskustelut tuntemattomien kanssa opettavat maailmasta

Työn parhaita puolia ovat yllättävät ja mieleenpainuvat keskustelut tuntemattomien ihmisten kanssa. Feissaus on keino oppia erilaisuudesta ja ympäröivästä maailmasta.

”Viime maaliskuussa eräs kadulla pysäyttämäni henkilö opetti minulle, miten eduskuntavaalien äänestys toimii. En ollut ennen äänestänyt Suomessa, joten hän selvitti puolestani kotini lähimmän äänestyspaikan. Jokainen uusi kohtaaminen opettaa aina uutta.”

Feissauksen konkarilla on viesti kaikille uraa harkitseville:

”Kun aloitin feissarina, en tiennyt, miten tulisin viihtymään. Tiesin vain, että pidän uusien ihmisten kohtaamisesta ja tykkään hymyillä. Kaikkea kannattaa rohkeasti kokeilla. Feissarina olet osa sitä työtä, jolla esimerkiksi saimaannorppakanta on saatu kasvuun. Tulet tekemään maailmasta paremman paikan seuraaville sukupolville.