Tulevaisuutemme on Amazonin varassa

Amazonin tilanne on huolestuttava, sillä Brasilia kasvattaa talouttaan maailman suurimman sademetsän kustannuksella.

Peltoja ja laitumia on raivattu polttamalla ja kaskeamalla joka puolella maailmaa, niin myös Amazonin alueella. Tänä vuonna maailman suurimmassa sademetsässä riehuneet palot ovat olleet kuitenkin paljon laajempia kuin viime vuosina. Tuho on ollut valtavaa Brasiliassa, Boliviassa ja Paraguayssa.

Yksi suurimmista syistä tuhoisille metsäpaloille on ollut Brasilian hallinnon haluttomuus suojella ympäristöä: maan taloutta kasvatetaan Amazonin sademetsän kustannuksella.

”Nyt näyttää pahalta. Amazonin kestokyky on koetuksella. Tutkijat ovat arvioineet, että Amazon on menettänyt jo 20 prosenttia alkuperäisestä metsäpeitteestään. Viisi prosenttia vielä, niin sademetsä alkaa muuttua savanniksi. Sitä kehitystä on todella vaikeaa pysäyttää”, sanoo WWF:n suojelujohtaja Jari Luukkonen.

”Vaikka Brasilian valtio on ensisijaisesti vastuussa paloista, meillä kaikilla on mahdollisuus ja velvollisuus vaikuttaa. Poliittiset päättäjät voivat luoda painetta kansainvälisesti sademetsien suojeluun, yritykset voivat muuttaa hankintaketjunsa vastuulliseksi ja kuluttajat voivat vaikuttaa ostamalla vain tuotteita, joiden tuotanto ei ole aiheuttanut metsäkatoa Amazonilla”, Luukkonen kertoo.

Amazonin sademetsä tarjoaa kodin valtavalle määrälle eliöitä: alueella elää 10 prosenttia koko maapallon luonnon monimuotoisuudesta. Trooppisten sademetsien rooli on elintärkeä myös ilmastokriisin ratkaisussa. Amazonin sademetsä tuottaa lähes 20 prosenttia maapallon hapesta.

”Ilmastokriisiä ei ratkaista ilman hyvinvoivaa Amazonin sademetsää”, Luukkonen sanoo.

Vuorigorillan poikanen

Auta Sademetsä-kummina

Tuellasi suojelemme luonnon monimuotoisuuden aarreaittoja, joita tuhotaan hälyttävällä vauhdilla. Tavoitteemme on pysäyttää maailman metsäkato vuoteen 2030 mennessä. Siihen pystymme vain yhdessä.

Lahjoita alk. 10 €/kk
Vuorigorillan poikanen