80-vuotispäiviään viettävä WWF Suomen perustaja ja kunniapuheenjohtaja Pertti Salolainen haluaa auttaa keräyksellä suomalaisia metsiä: ”Moni ei tiedä, minkälainen on oikea metsä”

Moni tuntee maanantaina 19.10. 80-vuotispäiviään viettävän Pertti Salolaisen vuosien varrelta kansanedustajana, ministerinä, suurlähettiläänä ja toimittajana. Luonnonsuojelija hän kertoo olleensa koko ikänsä.

”Olen miettinyt monesti, mikä saa toiset kiinnostumaan luonnonsuojelusta. En ole keksinyt muuta selitystä kuin sen, että rakkaus luontoon on meidän kokemuksissamme ja geeneissämme. Se on meissä jotenkin sisäänrakennettuna, ja jotkut meistä aistivat luonnon vahvemmin kuin toiset”, hän pohtii.

Salolaisen tapauksessa asiaan ovat vaikuttaneet myös lapsuudessa ja nuoruudessa saadut hienot luontokokemukset.

”Teini-ikäisenä meloin kanootilla Helsingin Vanhankaupunginlahdella, joka oli aivan käsittämättömän hieno paikka silloin. Näimme punasotkia ja muita upeita lajeja, joita ei siellä nykyisin enää tapaa.”

Tänä vuonna samassa paikassa pesi merikotka ensimmäistä kertaa.

(juttu jatkuu kuvan jälkeen)

Pertti Salolainen

”Se tietysti ilahduttaa, sillä WWF:n perustamisen aikoihin ehdotin nimenomaan merikotkaa ensimmäiseksi suojelukohteeksemme. On aivan fantastinen asia, että merikotka pesii Vanhankaupunginlahdella, aivan Helsingin maantieteellisen keskustan lähistöllä. Ympyrä on tavallaan sulkeutunut nyt, kun WWF Suomen perustamisesta tulee pian kuluneeksi 50 vuotta.”

Tehtävää kuitenkin riittää. Salolainen nimeää suurimmiksi epäkohdiksi esimerkiksi vanhojen metsien tuhon, soiden ojituksen, maa- ja metsätalouden ravinnepäästöt ja virtavesien patoamisen. Kaikkein kiireellisimmin apua kaipaavat Suomen vanhat metsät.

”Alkuperäisten luonnonmetsien tuho on aivan järkyttävää. Koskemattomia metsiä hakataan jatkuvasti ympäri Suomen. Vanhat metsät ovat kuitenkin ainoa elementti, jotka ylläpitävät suurempaa biodiversiteettiä.”

(juttu jatkuu kuvan jälkeen)

merikotka lentää

Pertti Salolainen harrastaa luontokuvausta ja on ikuistanut muun muassa merikotkan.

Salolainen suree sitä, ettei moni ei enää tiedä, millainen on oikea, monilajinen ja luonnontilainen metsä.

”Se on jotain aivan muuta kuin avohakattu ja istutettu talousmetsä, joka on oikeastaan puupelto.”

Salolaisen keräyksellä on tarkoitus ostaa metsää suojeltavaksi ja tukea laajemminkin WWF:n suojelutyötä. Lukuisia valokuvanäyttelyitä pitänyt Salolainen kertoo, että haluaa myös valokuvillaan edistää luonnonsuojelua.

”Kauniiden luontokuvien ottaminen ja näyttäminen on minun hätähuutoni: katsokaa, mitä luonnossamme on vielä jonkin verran jäljellä, mutta mitä ei ehkä kohta enää ole.”

Onneksi moni asia on myös mennyt parempaan suuntaan.

”Asenteet luonnonsuojelua kohtaan ovat muuttuneet myönteisemmäksi. Kokoomuksen kansanedustajana ja luonnonsuojelijana olin outo lintu näkemyksineni. Nyt asiat ovat muuttuneet niin paljon, että tänä päivänä vanhat kaverit tulevat taputtelemaan olalle, että kyllä sinä Pertti olet ollut oikeassa.”

Pertti Salolainen 80 vuotta - syntymäpäiväkeräys Suomen metsille

WWF:n Oma keräys on helppo tapa ohjata syntymäpäivämuistamiset itselle tärkeän luontokohteen suojelutyöhön. Salolaisen syntymäpäiväkeräykseen tulleilla lahjoituksilla tullaan suojelemaan hänelle rakasta suomalaista metsäluontoa.

Osallistu keräykseen

Pertti Salolainen 80 vuotta - syntymäpäiväkeräys Suomen metsille