Suojellaan ihmisiä suojelemalla luontoa

Viime vuosikymmenien aikana moni kestävän kehityksen mittari on kääntynyt hyvään suuntaan.

Itse iloitsen esimerkiksi siitä, että köyhyys on vähentynyt maailmanlaajuisesti.Kaikki tilastot eivät kuitenkaan ole ruusuisia, sillä luonnon hyvinvointia kuvaavat käyrät laskevat edelleen.

Julkaisimme syyskuussa Living Planet -raportin, jonka mukaan selkärankaisten villieläinten populaatiot ovat pienentyneet keskimäärin 68 prosenttia vajaassa 50 vuodessa. Uutinen on todella hälyttävä. Käynnissä on maailmanlaajuinen sukupuuttoaalto, joka on ensimmäistä kertaa ihmisen aiheuttama.

Luonnon monimuotoisuuden köyhtymisellä on valtavia vaikutuksia ihmiskunnan tulevaisuuteen. YK:n tekemän asiantuntijaraportin mukaan luonnon köyhtyminen uhkaa kaikkien kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamista. Luonnon monimuotoisuus on kaiken elämän edellytys. Suojelemalla luonnon monimuotoisuutta suojelemme myös kaikkia terveyden ja hyvinvoinnin mahdollistavia asioita – esimerkiksi puhdasta vettä, hengityskelpoista ilmaa, ruokaa ja lääkeaineita mahdollistavia lajeja.

Ymmärrämme toimintamme vaikutuksen maapallon luontoon ja lajeihin. Nyt meidän on aika toimia! Yhdessä voimme luoda maapallon, jossa ihmiset ja luonto elävät tasapainossa, sillä ratkaisut ovat olemassa.

PS Teetimme keväällä lukijatutkimuksen. Lukijatutkimuksessa toivottiin juttuja siitä, kuinka käytämme meille lahjoitettuja varoja. Sivuilla 14−16 on aiheesta kattava artikkeli, joka vastaa toivottavasti moniin kysymyksiin.

Liisa Rohweder

pääsihteeri, WWF Suomi