Paula Noronen loi luontoa suojelevan marsun – aikuisillakin olisi opittavaa suloiselta sankarilta

Lokakuussa 2022 ensi-iltansa saa jo toinen Paula Norosen suosittuihin Supermarsu-kirjoihin perustuva elokuva. Pörröisen sankarin luoja viihtyy metsässä ja muuttuisi mielellään muurahaiseksi.

Paula Norosen Supermarsu-kirjojen päähenkilöllä Emilialla on erikoinen supervoima. Lemmikkimarsunsa vesipullosta juodessaan tyttö muuttuu lentäväksi marsuksi, ja päätyy toinen toistaan omituisempiin seikkailuihin.

Pieni ja pörröinen marsu on melko epätyypillistä sankariainesta, ja se päätyikin kirjoihin osin sattumalta, kirjailija kertoo.

”Hämähäkkimiehen kaltaiset klassiset supersankarit saavat usein voimansa luonnosta, ja siksi halusin myös omaan tarinaani eläimen”, hän kuvailee Supermarsun keksimistä.

Rooliin valikoitui marsu, koska jyrsijä tuntui niin absurdilta valinnalta supersankariksi.

Supermarsu pitää usein luonnon pienten puolia. Lokakuun 14. päivä ensi-iltansa saavassa elokuvassa Supermarsu pelastaa pörriäisiä, ja aiemmin marsu on auttanut muun muassa Itämeren silakoita. Supermarsulla on sama tavoite kuin WWF:llä: pelastaa luonnon monimuotoisuus. WWF on esimerkiksi tarjonnut asiantuntijatukea elokuvan tekijöille.

Luonto kiehtoo kirjailijaa

Supermarsu-tarinoissa käsitellään muitakin tärkeitä teemoja, kuten kiusaamista ja erilaisuuden hyväksymistä. Supermarsun tärkeimpiä oppeja ovat Norosen mukaan rohkeus olla oma itsensä ja luonnon kunnioittaminen. Hän tosin arvelee, että aikuisilla on usein enemmän opittavaa luonnosta kuin lapsilla.

”Me aikuiset saatamme välillä unohtaa, miltä se tuntuikaan, kun näki muurahaiskeon ensimmäistä kertaa.”

Norosta kiehtoo luonnossa erityisesti ihmiselle näkymättömät maailmat vaikkapa meren pinnan alla tai syvällä metsässä. Tämän lempipaikkoja ovat metsät ja meren rannat.

”Varsinkin metsässä tulee sellainen tunne, että me emme ole täällä yksin, vaan eläimet, hyönteiset ja kasvit elävät rinnallamme omissa yhteisöissään”, hän kuvailee.

Jos Noronen saisi valita itselleen jonkin supervoiman, se olisikin kyky kurkistaa eläinten maailmaan.

”Olisi hienoa voida muuttua vaikka linnuksi tai muurahaiseksi ja tutustua kaikkiin niihin paikkoihin ja yhteisöihin, joihin ihmisillä ei yleensä ole pääsyä.”

Supermarsu Yellow Film & TV Oy

Auta pölyttäjiä Supermarsun kanssa!

Pölyttäjien määrä on huvennut maailmanlaajuisesti ja yhä useampi pölyttävä hyönteislaji on ajautumassa kohti sukupuuttoa. Nyt on sinun vuorosi toimia sankarina – tukemalla luonnonsuojelutyötämme olet mukana luonnon monimuotoisuuden pelastusjoukoissa. Lahjoittamalla 10 euroa tai enemmän, saat ladattavaksi Supermarsu-kuvan

Tee lahjoitus
Supermarsu Yellow Film & TV Oy

Auta pölyttäjiä Supermarsun kanssa!