Onnea 50-vuotiaalle WWF Suomelle!

Kun WWF Suomi perustettiin 16.10.1972, uuden järjestön tavoitteeksi asetettiin luonnon monimuotoisuuden säilyttäminen. Kun nyt valmistaudumme juhlimaan pandan pyöreitä vuosia, sama tavoite on edelleen toimintamme selkäranka.

Olen toiminut WWF Suomen pääsihteerinä 13 vuotta ja saanut nähdä lähietäisyydeltä sitä vaikuttavaa työtä, jota henkilökuntamme tekee päivittäin. Työmme seurauksena merikotka on pelastunut Suomessa sukupuutolta ja saimaannorppakanta kasvanut. Tuorein sykähdyttävä esimerkki on naalin pesiminen Suomessa ensimmäistä kertaa yli 25 vuoteen. Näistä ja muista saavutuksista voit lukea lisää tämän lehden sivuilta 8-11.

Ilahduttavat esimerkit eivät tietenkään kerro koko totuutta. Tilanne on kriittinen: käynnissä on maailmanlaajuinen sukupuuttoaalto, joka on ensimmäistä kertaa ihmisen aiheuttama. Seuraavien 10 vuoden kuluessa meidän täytyykin saavuttaa enemmän kuin aiempien vuosikymmenten aikana yhteensä. Siksi vaikutamme kentällä ja kulisseissa, näytämme suuntaa ja löydämme ratkaisut yhteistyössä aktiivisten ihmisten, poliittisten päättäjien ja yritysten kanssa.

Onnistumiset antavat uskoa ja voimia jatkaa työtämme. Yhdessä voimme pysäyttää luonnon köyhtymisen ja luoda tulevaisuuden, jossa ihmiset ja luonto elävät tasapainossa.

Liisa Rohweder

pääsihteeri, WWF Suomi