WWF vaikuttaa YK:n ilmastokokouksessa

Tiesitkö, että...

Nyt voit myös kuunnella jutun. Klikkaa tästä.

Maailman valtiot kokoontuvat marras-joulukuun taitteessa YK:n ilmastokokoukseen Dubaihin. Mitä varten kokouksia järjestetään ja millainen merkitys niillä on?

”YK:n ilmastokokouksissa maailman maiden edustajat neuvottelevat ja sopivat siitä, miten ilmastokriisiä ratkaistaan yhteisvoimin. Silloin, kun kaikki maailman valtiot onnistuvat sopimaan riittävistä tavoitteista ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ja siihen sopeutumiseksi, kokouksilla on suuri merkitys. Koska ilmastonmuutos ei tunne valtioiden rajoja, on äärimmäisen tärkeää, että maat sitoutuvat yhteisiin tavoitteisiin ja toimivat niiden saavuttamiseksi.”

Millaisia päätöksiä kokouksessa tulisi tänä vuonna saada aikaan?

”Fossiilisten polttoaineiden rooli ilmastokriisin aiheuttajana on ilmiselvä. Tänä vuonna on löydettävä yhteinen linja siitä, että niiden tukeminen ja käyttö lopetetaan. En kuvittele, että käyttö lopetetaan heti, mutta askelmerkeistä pitää nyt sopia.

Myös rahoitus on vuodesta toiseen tärkeimpien aiheiden listalla. Koska pitkälle teollistuneet maat ovat aiheuttaneet nykyisen ilmastokriisin, niiden on lisättävä rahoitusta sen torjumiseksi sekä ilmastonmuutokseen sopeutumiseksi. Vauraat maat eivät vieläkään ole lunastaneet lupaustaan 100 miljardin dollarin rahoitustasosta.

Tänä vuonna kokouksessa arvioidaan myös sitä, ovatko tähänastiset ilmastotoimet olleet riittäviä Pariisin sopimuksen tavoitteisiin nähden. WWF toivoo mailta uskallusta myöntää, että aikataulussa ja kunnianhimossa ollaan pahasti jäljessä.”

Suomen ratkaisut päästöjen vä­hen­tä­mi­sek­si kiin­nos­ta­vat muuta maailmaa.

Bernt Nordman

Suomen ratkaisut päästöjen vä­hen­tä­mi­sek­si kiin­nos­ta­vat muuta maailmaa.

Bernt Nordman

Kokouksen puheenjohtajana toimii öljy-yhtiön johtaja. Miten tämä vaikuttaa kokoukseen?

”Puheenjohtajavalinta on saanut osakseen laajaa kritiikkiä. Kokouksen isäntämaalla on kuitenkin suvereeni oikeus valita kokouksen puheenjohtaja. Epäilemättä Dr. Sultan Ahmed Al Jaber tuntee öljyteollisuuden läpikotaisin. Toivon, että hän onnistuu taivuttelemaan kaikkein jyrkimmin fossiilipäästöjen vähentämistä vastustavia maita riittävien sopimusten aikaansaamiseksi.”

WWF osallistuu kokoukseen tarkkailijan roolissa. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa?

”Pääsemme seuraamaan neuvotteluja paikan päällä ja pidämme ajoittain myös kommenttipuheenvuoroja yleisistunnossa. Vuoden mittaan olemme saaneet myös antaa kirjallisia kommentteja valmisteleviin työryhmiin.

WWF:n asiantuntijat ovat arvostettuja osaajia, joita kokoukseen osallistuvat päättäjät kuuntelevat. Esimerkiksi WWF:n kansainvälisen ilmasto- ja energiaohjelman johtaja Manuel Pulgar Vidal on Perun entinen ympäristöministeri ja toimi vuoden 2014 ilmastokokouksen puheenjohtajana. Vahva asiantuntemuksemme ja laajat verkostomme auttavat viemään viestimme perille.”

Maailmassa on noin 200 maata. Mitä merkitystä Suomen kaltaisella valtiolla on näin suuressa joukossa?

”Suomi on osa hyvinkin vaikutusvaltaista EU:n neuvotteluryhmää. Ilmastodiplomatian kentällä yksittäinen maa voi olla kokoaan huomattavasti suurempi, mutta yleensä se edellyttää pitkäaikaista strategista panostamista sekä rahoituspanostuksia. Suomi kuuluu niihin harvoihin maihin, joiden päästöt ovat olleet lasku-uralla jo monta vuotta. Meidän ratkaisumme kiinnostavat muuta maailmaa.”

WWF Suomen ilmastovastaava Bernt Nordman.

WWF Suomen ilmasto-ohjelman johtaja Bernt Nordman.

Kuuntele juttu