Koomikko Iikka Kivi taistelee uhanalaisten lajien metsästystä vastaan: ”Se on järjetön käytäntö”

Koomikkona ja somen luontoaktivistina tunnettu Iikka Kivi masinoi yhdessä muiden luontoaktiivien kanssa kansalaisaloitetta, joka lopettaisi uhanalaisten lajien – pääasiassa lintujen – metsästyksen Suomessa. Myös WWF ajaa aloitetta.

”Lapsena kaikki oli paremmin”, Iikka Kivi naurahtaa.

Lapsuudesta kantautuu nimittäin Kiven lintuinnostus, joka syttyi uudelleen aikuisiällä. Nyt lintuja ei vain luonnossa näy yhtä paljon kuin silloin lapsuudessa.

”Ilmastonmuutos ja ekokriisi konkretisoituvat luonnossa. Aiemmin tänä vuonna lähdin bongaamaan lehtopöllöä Helsingissä stand up -keikan jälkeen. En nähnyt lehtopöllöä, mutta kuulinkin lehtokurpan soitimen. Oli helmikuu, joten lintu oli kaksi kuukautta etuajassa. Luonnonjärjestys on hajoamassa”, hän huokaa.

Kiven lintuharrastus alkoi isovanhempien mökillä Kalajoella. Kun Kiven stand up -koomikon ura lähti nousuun joitain vuosia sitten ja työelämä täyttyi väkijoukoista, pakeni introvertti oululainen ihmisvilinää metsään. Enää Kivi ei kuitenkaan miellä metsää pelkkänä pakopaikkana. Huoli luonnon tilasta herättää hänessä voimakkaita, ristiriitaisia tuntemuksia, eikä luonnossa oleminen ole enää pelkkää nautintoa.

”Lapsena riekon räkätys oli kevään merkki. Nyt sitä ei enää kuule. Eräs vanhempi lintuharrastaja kertoi, että 70-luvulla hän näki jopa 2 000 pikkusirrin parven. Nyt on hyvä, jos niitä näkee edes 4–5. Tämä on aika lohdutonta.”

Allit lentävät veden yllä

Alli on globaalisti uhanalainen laji eikä sitä Suomea lukuun ottamatta saa metsästää Pohjoismaissa.

”Uhanalaisten lajien metsästys on järjetön käytäntö”

Elokuussa Kivi ja kourallinen muita aktiivisia lintuharrastajia päättivät laittaa liikkeelle kansalaisaloitteen, joka kieltäisi uhanalaisten riistalajien metsästyksen metsästyslaissa.

WWF:n marraskuussa teettämän kyselyn vastaajista vain 33 prosenttia tiesi, että uhanalaisten riistalajien metsästys on Suomessa sallittua.

”Sehän on järjetön käytäntö. Suomalaisilla on aika iso luottamus siihen, että asiat hoidetaan maassamme hyvin. Sen vuoksi niin monet ovat olleet yllättyneitä, että uhanalaisia lajeja ylipäätään saa metsästää”, Kivi muistuttaa.

Uhanalaisten riistalintujen osuus metsästettävistä linnuista on kansalaisaloitteen taustavoimiin kuuluvan, WWF:n kiljuhanhityö-ryhmän puheenjohtajan, Petri Lampilan mukaan melko vähäpätöinen. Kuitenkin esimerkiksi Suomen metsävyöhykkeen soilla pesivän metsähanhen alalajin, taigametsähanhen, yli 10 000 yksilön metsästysmäärät verottivat merkittävästi hitaasti lisääntyvää lajia. Kun taigametsähanhen metsästystä rajoitettiin ja se rauhoitettiin joiksikin vuosiksi, kanta lähti hyvään kasvuun.

”Tällä hetkellä muun muassa nokikana ja tukkasotka ovat vähentyneet erittäin jyrkästi. Vaikka metsästys ei Suomessa olisikaan pääsyy niiden uhanalaistumiselle, kaikki lisäkuolleisuus vauhdittaa harvenemista entisestään”, Lampila muistuttaa.

Kivi korostaa, että uhanalaistumiskehitys on Suomessa nopeaa ja sen torjumiseen tarvitaan kaikki keinot.

WWF:n kyselyyn vastanneista 63 prosenttia kieltäisi uhanalaisten riistalajien metsästyksen.

”Moni metsästäjäkin on käynyt kansalaisaloitteen allekirjoittamassa. Kansalaisaloitteen tarkoitus ei ole syyllistää metsästäjiä. Onhan se myös heidän etunsa, että riistaa riittäisi jatkossakin metsissämme. On ihan kaikkien ihmisten etu, että ekosysteemi voi hyvin ja eläinkannat ovat elinvoimaisia”, Kivi summaa.

Kansalaisaloitteen tarkoituksena ei ole myöskään estää metsästystä, vaan muutoksella pyritään suuntaamaan metsästyspaine elinvoimaisiin lajeihin ja mahdollistamaan uhanalaisten riistalajien kantojen elpyminen.

WWF kansalaisaloitteen kannalla

WWF Suomen on ohjelmapäällikkö Petteri Tolvasen mukaan helppo seistä kansalaisaloitteen takana, sillä WWF on lausunnoissaan vaatinut uhanalaisten riistalintujen metsästyksen lopettamista jo pitkään.

“Suomi on sitoutunut siihen, ettei luontomme monimuotoisuus köyhdy. Tuntuu ristiriitaiselta, että kansallisesti uhanalaisia lajeja – eli juuri niitä, jotka ovat vaarassa meiltä kadota – saa metsästää. Erityisen tärkeää on suojella globaalisti uhanalaisia lajeja, kuten allia, joka uhkaa hävitä koko maapallolta. Aloite on hyvin mietitty ja muotoiltu, eikä se esimerkiksi estäisi poikkeuslupia kannanhoidollisista tai vahinkoperusteisista syistä. Lajit pysyisivät metsästyslain piirissä, ja niiden metsästys voitaisiin sallia jälleen, kun ne ovat toipuneet elinvoimaisiksi. Metsästyslain mukaan metsästystä on harjoitettava kestävän käytön periaatteiden mukaisesti ja siten, että riistaeläinkannat eivät vaarannu. Mielestämme metsästys ei voi olla kestävää, jos kohteena on katoamisvaarassa oleva, uhanalainen laji.”

Allekirjoittamalla voit vaikuttaa!

Jotta voimme pysäyttää luonnon köyhtymisen ja torjua ilmastonmuutosta, meidän on yhdistettävä voimamme. Vetoomuksilla voit ilmaista kantasi luonnon ja ilmaston puolesta helposti ja vaivattomasti. WWF edistää jatkuvasti erilaisia vetoomuksia luonnon ja ilmaston puolesta. Tule mukaan!

Osallistu vetoomuksiin

Allekirjoittamalla voit vaikuttaa!

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje

WWF:n uutiskirjeen avulla pysyt kartalla luonnonsuojelun tuoreimmista kuulumisista. Uutiskirje kolahtaa sähköpostiluukkuusi kerran kuukaudessa.

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje