Kohti uusia onnistumisia

Kalenterin viimeinen sivu on käännetty. Joulukuu onkin hyvä hetki pysähtyä ja arvioida kulunutta vuotta ympäristön näkökulmasta.

Ensiksi todettakoon tosiasiat: luontoa ei voi suojella, jos kaihtaa haasteita. Tässä työssä kohtaa väistämättä pettymyksiä, emmekä ole niiltä tänäkään vuonna välttyneet. Teimme esimerkiksi valtavasti töitä hallitusohjelmaan vaikuttamiseksi. Halusimme ohjelmaan kirjauksia, jotka olisivat auttaneet pysäyttämään luontokadon ja hillitsemään ilmastonmuutosta. Ohjelmaan tulikin ajamiamme hyviä tavoitteita, mutta kokonaisuus oli pettymys ja jätti huomattavasti toivomisen varaa ympäristön näkökulmasta.

Vaikeina hetkinä voimaa antavat hyvät uutiset, joita olemme tänä vuonna saaneet: äärimmäisen uhanalainen naali sai Suomessa ainakin 25 poikasta, Etelä-Karjalan Hiitolanjoki on vapautettu viimeisestäkin padosta ja saimaannorppakanta kasvoi liki viiteensataan yksilöön. Olemme koonneet luonnonsuojelun tuoreita onnistumisia tuttuun tapaan tähän lehteen (s.22–23), ja vuoden 2023 saavutuksiimme pääset tutustumaan nettisivuillamme.

Kuten patorakennelmiin päätään iskevät vaelluskalat, myös me luonnonsuojelijat törmäämme usein mahdottomilta vaikuttaviin esteisiin. Harva asia on mahdoton, mutta tavoitteiden saavuttaminen vaatii pitkäjänteisyyttä. Padonkin voi purkaa tai kiertää, ja onnistumiset ovat tärkeitä muistutuksia siitä, että työtä on jatkettava sinnikkäästi. Vanhaa sanontaa mukaillen: leuka pystyyn ja kohti uusia saavutuksia.

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje

WWF:n uutiskirjeen avulla pysyt kartalla luonnonsuojelun tuoreimmista kuulumisista. Uutiskirje kolahtaa sähköpostiluukkuusi kerran kuukaudessa.

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje