©  Michel Roggo / WWF-Canon

Lahjoitusten käyttö
Verkkokauppa
Aineettomat lahjat
Kuinka alaikäinen voi tukea WWF:n työtä?

Huom: kummiuteen liittyvät kysymykset löytyvät kummipalvelu -sivulta.

LAHJOITUSTEN KÄYTTÖ

Haluaisin tietää joitakin esimerkkejä, mitä lahjoituksellani saa?

WWF:n työn rahoituksesta yli 50 % tulee yksityisiltä tukijoilta, ja ilman heitä moni uhattu luontokohde jäisi ilman apua. Hintaesimerkit ovat suuntaa-antavia.

15 euroa: 15 euron lahjoitusta kohti WWF saa sovittuun hankkeeseen ulkoasiainministeriöltä 85 euroa ulkomaanprojektejaan varten. Esimerkiksi Tansaniassa Itä-Usambaran vuoristosademetsäalueella paikallinen väestö ennallistaa metsiä ja istuttaa puiden taimia.
25 euroa: WWF saa kunnostettua tai hoidettua talkooleirillään puoli aaria perinneympäristöä kasveille, perhosille ja muille lajeille suotuisaksi elinympäristöksi.
30 euroa: WWF auttaa yhden merikotkan poikasen siivilleen.
50 euroa: WWF-lähettilään yhdelle luokalle pitämän toiminnallisen oppitunnin kustannukset. Ympäristökasvatuksella edistetään ekologisen jalanjäljen pienenemistä ja luonnon monimuotoisuuden suojelua pitkällä tähtäimellä.
70 euroa: Apukinosten tekemiseen tarvittava lumikola. Apukinostutkimuksella etsitään ratkaisuja saimaannorpan sopeutumiseen ilmastonmuutokseen ja vähälumisiin talviin pesintäkautena.
90 € euroa: Yhdelle WWF:n öljyntorjuntajoukon jäsenelle öljynkestävät kumisaappaat ja sadeasu, puuvillahaalari ja hanskat.
100 euroa: Koulutus yhdelle öljyntorjuntajoukkojen jäsenelle.
200 euroa: Turvalliset varusteet WWF:n öljyntorjuntajoukkojen vapaaehtoiselle öljyntorjujalle: öljynkestävät kumisaappaat, sadeasu ja hanskat, puuvillahaalari, suojahaalarit, suojalasit, hengityssuojain sekä öljynkeräysvälineet.
200 euroa: Yhden vapaaehtoisen kouluttaminen puhdistamaan ja hoitamaan öljyntahrimia lintuja.
300 euroa: WWF löytää keväisissä saimaannorpan poikaslaskennoissa yhden kuutin ja suojelee sen pesäpaikan ympäristöä
1 000 euroa: WWF korvaa kahden nepalilaisperheen polttopuun tarpeen biokaasulla, mikä vähentää metsien hakkuita ja hidastaa ilmastonmuutosta
5 000 euroa: Tiikerin ja sarvikuonon salametsästystä ehkäisevien partioiden toiminta yhdellä suojelualueella yhden vuoden ajan Nepalissa. Parhaimmillaan partiot pystyvät estämään jopa 10 tiikerin tai sarvikuonon salatapon.
8 000 euroa: Merikotkien pesäpaikkojen suojelun sekä poikas- ja pesäinventoinnin vuosikustannus. Tällä inventoidaan 150 pesää ja rengastetaan lähes 300 poikasta.
15 000 euroa: Hydrokopteri avuksi saimaannorpan tutkimuksessa ja suojelutyössä.
25 000 euroa: Saimaannorppien suojelun talviseurannan kulut: poikaslaskentojen avulla suojelutoimet osataan kohdistaa tehokkaimmin.

Kuinka ulkomaanhankkeissa valvotaan lahjoitusten käyttöä?

WWF Suomi on ulkoasiainministeriön kumppanuusjärjestö. Kumppanuusjärjestö saa rahoitusta ulkoministeriön kehitysyhteistyömäärärahoista monivuotiselle ohjelmalleen. Tämä tuo järjestön työlle pitkäjänteisyyttä ja kokonaisvaltaisuutta ja täten vahvistaa työn tuloksellisuutta.

WWF Suomen ulkomaanhankkeissa työ koordinoidaan yleensä yhdessä paikallisen WWF-toimiston kanssa. Kaikki varojenkäyttö on tarkkaan valvottua ja raportoitua. Kansainvälisen järjestön etuna on se, että eri maissa sijaitsevilla WWF-toimistoilla on yhteiset standardit, ja työn tehokkuus ja laatu on tiedossa. Kun käytännön töitä teetetään paikallisilla alihankkijoilla, työtä koordinoidaan ja sen laatua valvotaan tarkoin.

VERKKOKAUPPA

Mistä WWF-tuotteita voi ostaa?

Pandatuotteita voi ostaa WWF-verkkokaupasta osoitteesta kauppa.wwf.fi. WWF:llä ei ole omaa myymälää.

Toimistoltamme Lintulahdenkadulta ei tuotteita valitettavasti voi noutaa, koska yhteistyökumppanimme Tampereen Sanserin hoitama tuotevarastomme sijaitsee Porissa.

Verkkokaupassa maksetut tuotteet voi noutaa Porin varastolta, mutta siitä täytyy sopia etukäteen Sanserin kanssa (puh: 044 7570 602 tai sähköpostilla webshop@sanser.fi). Tuotteita noudettaessa on esitettävä sähköpostilla saapunut tilausvahvistus.

Verkkokauppatuotteiden tiedustelut ja virheellisistä tuotteista ilmoittaminen tehdään myös Sanserille (puh: 044 7570 602 tai sähköpostilla webshop@sanser.fi).

Tutustu WWF-verkkokauppaan

AINEETTOMAT LAHJAT

Haluaisin antaa aineettoman lahjan ystävälleni. Onko se mahdollista?

Voit tehdä lahjoituksen ystäväsi puolesta WWF:n nettisivuilla valitsemallesi kohteelle. Jos lahjoitat vähintään 50 euroa, voit tulostaa lahjoituskohteesi mukaisen diplomin, jonka voit antaa lahjaksi ystävällesi.

ALAIKÄISET

Kuinka alaikäinen voi tukea WWF:n työtä?

Alaikäinen voi liittyä kummiksi niin, että kummimaksut maksaa aikuinen. Kummiuden voi antaa lapselleen, lapsenlapselleen tai kummilapselleen lahjaksi kummiuden maksamalla kummimaksut. Alaikäisille kummeille ei lähetetä WWF:n markkinointimateriaalia. Kummiuden voi antaa lahjaksi täällä.

Nuoret voivat myös vaikuttaa oppilaskunnan hallituksen tai opettajien kautta siihen, että heidän koulunsa tekisi päivätyökeräyksen WWF:n työn tukemiseksi, katso lisää täältä.

Myös WWF:n ympäristökasvattajien suunnittelemia materiaaleja voi hyödyntää ympäristökasvatuksen materiaalipankista, katso lisää täältä.