©  Michel Roggo / WWF-Canon

Lahjoitusten käyttö
Verkkokauppa
Aineettomat lahjat
Kuinka alaikäinen voi tukea WWF:n työtä?
Feissarit

Huom: kummiuteen liittyvät kysymykset löytyvät kummipalvelu -sivulta.

LAHJOITUSTEN KÄYTTÖ

Haluaisin tietää joitakin esimerkkejä, mitä lahjoituksellani saa?

WWF:n työn rahoituksesta lähes 50 % tulee yksityisiltä tukijoilta, ja ilman heitä moni uhattu luontokohde jäisi ilman apua. Hintaesimerkit ovat suuntaa-antavia.

15 euroa: 15 euron lahjoitusta kohti WWF saa sovittuun hankkeeseen ulkoasiainministeriöltä 85 euroa ulkomaanprojektejaan varten. Esimerkiksi Tansaniassa Itä-Usambaran vuoristosademetsäalueella paikallinen väestö ennallistaa metsiä ja istuttaa puiden taimia.
25 euroa: WWF saa kunnostettua tai hoidettua talkooleirillään puoli aaria perinneympäristöä kasveille, perhosille ja muille lajeille suotuisaksi elinympäristöksi.
30 euroa: WWF auttaa yhden merikotkan poikasen siivilleen.
50 euroa: WWF-lähettilään yhdelle luokalle pitämän toiminnallisen oppitunnin kustannukset. Ympäristökasvatuksella edistetään ekologisen jalanjäljen pienenemistä ja luonnon monimuotoisuuden suojelua pitkällä tähtäimellä.
70 euroa: Apukinosten tekemiseen tarvittava lumikola. Apukinostutkimuksella etsitään ratkaisuja saimaannorpan sopeutumiseen ilmastonmuutokseen ja vähälumisiin talviin pesintäkautena.
80 euroa: Varusteet vapaaehtoiselle öljyntorjujalle: PVC-sadeasu, suojahaalari, öljynkestävät kumisaappaat, suojalasit, suojakäsineet sekä öljynkeräysvarusteet.
100 euroa: Koulutus yhdelle öljyntorjuntajoukkojen jäsenelle.
200 euroa: Yhden vapaaehtoisen kouluttaminen puhdistamaan ja hoitamaan öljyntahrimia lintuja.
300 euroa: WWF löytää keväisissä saimaannorpan poikaslaskennoissa yhden kuutin ja suojelee sen pesäpaikan ympäristöä
1 000 euroa: WWF korvaa kahden nepalilaisperheen polttopuun tarpeen biokaasulla, mikä vähentää metsien hakkuita ja hidastaa ilmastonmuutosta
5 000 euroa: Tiikerin ja sarvikuonon salametsästystä ehkäisevien partioiden toiminta yhdellä suojelualueella yhden vuoden ajan Nepalissa. Parhaimmillaan partiot pystyvät estämään jopa 10 tiikerin tai sarvikuonon salatapon.
8 000 euroa: Merikotkien pesäpaikkojen suojelun sekä poikas- ja pesäinventoinnin vuosikustannus. Tällä inventoidaan 150 pesää ja rengastetaan lähes 300 poikasta.
15 000 euroa: Hydrokopteri avuksi saimaannorpan tutkimuksessa ja suojelutyössä.
25 000 euroa: Saimaannorppien suojelun talviseurannan kulut: poikaslaskentojen avulla suojelutoimet osataan kohdistaa tehokkaimmin.

Kuinka ulkomaanhankkeissa valvotaan lahjoitusten käyttöä?

WWF Suomi on ulkoasiainministeriön kumppanuusjärjestö. Kumppanuusjärjestö saa rahoitusta ulkoministeriön kehitysyhteistyömäärärahoista monivuotiselle ohjelmalleen. Tämä tuo järjestön työlle pitkäjänteisyyttä ja kokonaisvaltaisuutta ja täten vahvistaa työn tuloksellisuutta.

WWF Suomen ulkomaanhankkeissa työ koordinoidaan yleensä yhdessä paikallisen WWF-toimiston kanssa. Kaikki varojenkäyttö on tarkkaan valvottua ja raportoitua. Kansainvälisen järjestön etuna on se, että eri maissa sijaitsevilla WWF-toimistoilla on yhteiset standardit, ja työn tehokkuus ja laatu on tiedossa. Kun käytännön töitä teetetään paikallisilla alihankkijoilla, työtä koordinoidaan ja sen laatua valvotaan tarkoin.

VERKKOKAUPPA

Mistä WWF-tuotteita voi ostaa?

Pandatuotteita voi ostaa WWF-verkkokaupasta osoitteesta kauppa.wwf.fi. WWF:llä ei ole omaa myymälää.

Toimistoltamme Lintulahdenkadulta ei tuotteita valitettavasti voi noutaa, koska yhteistyökumppanimme Tampereen Sanserin hoitama tuotevarastomme sijaitsee Porissa.

Verkkokaupassa maksetut tuotteet voi noutaa Porin varastolta, mutta siitä täytyy sopia etukäteen Sanserin kanssa (puh: 044 7570 602 tai sähköpostilla webshop@sanser.fi). Tuotteita noudettaessa on esitettävä sähköpostilla saapunut tilausvahvistus.

Verkkokauppatuotteiden tiedustelut ja virheellisistä tuotteista ilmoittaminen tehdään myös Sanserille (puh: 044 7570 602 tai sähköpostilla webshop@sanser.fi).

Tutustu WWF-verkkokauppaan

AINEETTOMAT LAHJAT

Haluaisin antaa aineettoman lahjan ystävälleni. Onko se mahdollista?

Voit tehdä lahjoituksen ystäväsi puolesta WWF:n nettisivuilla valitsemallesi kohteelle. Jos lahjoitat vähintään 50 euroa, voit tulostaa lahjoituskohteesi mukaisen diplomin, jonka voit antaa lahjaksi ystävällesi.

ALAIKÄISET

Kuinka alaikäinen voi tukea WWF:n työtä?

Alaikäinen voi liittyä kummiksi niin, että kummimaksut maksaa aikuinen. Kummiuden voi antaa lapselleen, lapsenlapselleen tai kummilapselleen lahjaksi kummiuden maksamalla kummimaksut. Alaikäiset kummit saavat kaikki kummeille kuuluvat edut kuten WWF-tukijalehden, mutta heille ei lähetetä WWF:n markkinointimateriaalia. Kummiksi voi liittyä täällä.
Nuoret voivat myös vaikuttaa oppilaskunnan hallituksen tai opettajien kautta siihen, että heidän koulunsa tekisi päivätyökeräyksen WWF:n työn tukemiseksi, katso lisää täältä.

Myös WWF:n ympäristökasvattajien suunnittelemia materiaaleja voi hyödyntää ympäristökasvatuksen materiaalipankista, katso lisää täältä.

FEISSAUS eli kuukausitukijoiden hankinta kadulla ja ovilla

Yksityisvarainhankinnan feissaus Olli Häkämies
© Olli Häkämies

WWF:n varainkerääjä eli feissari saattaa pysäyttää sinut hetkeksi kadulla tai soittaa ovikelloa kotiovesi takana. Feissari on meille tärkeä ihminen, sillä hän hakee uusia kuukausilahjoittajia eli kummeja työmme tukemiseen.

Miksi WWF:llä on feissareita?

Feissari on meille tärkeä ihminen, sillä hän hakee uusia kuukausilahjoittajia eli kummeja työmme tukemiseen. WWF:n varainkerääjä eli feissari saattaa pysäyttää sinut hetkeksi kadulla tai soittaa ovikelloa kotiovesi takana.
Suurin osa kummeistamme liittyy mukaan juuri feissareiden kautta. On helpompi tehdä liittymispäätös, kun saa keskustella luonnonsuojelutyön tärkeydestä, tavoitteista ja saavutuksista kasvotusten. Yksityisten ihmisten tuki on meille elintärkeää, sillä lähes puolet WWF:n toiminnan rahoituksesta tulee juuri yksityisiltä ihmisiltä. Kummit ovat säännöllisiä tukijoita, jotka takaavat työmme pitkäjänteisyyden, sillä luonnonsuojelussa tulokset eivät synny hetkessä.

Mistä tunnistat WWF:n feissarin?

WWF:n feissarit eli varainkerääjät tunnistat musta-valkoisista panda-liiveistä ja valkoisesta tai mustasta kansiosta, jossa on pandalogo päällä. Kansio sisältää eri kummikohteiden esittelyn. Feissarilla on myös nimikyltti. Kun päätät liittyä kummiksi, feissari täyttää kanssasi toimeksiantolomakkeen.
Feissarit tarjoavat ainoastaan kummiutta, eivätkä he ota vastaan käteislahjoituksia. He eivät myöskään tule kutsumatta sisälle asuntoosi.
Lisätietoa WWF:n feissareista ja päiväkohtaista tietoa feissauspaikkakunnista voit kysyä Fundraising Aid FRA Oy:stä puh. +358 4402 0067, joka hoitaa feissauksen ammattitaitoisesti puolestamme.

Voit myös lähettää kysymyksesi WWF:n tukijapalveluun: tukija@wwf.fi.

Jos olet kiinnostunut ryhtymään feissariksi, ota yhteys suoraan Fundraising Aidiin, info@fra.fi

Millä paikkakunnilla WWF feissaa?
(Feissaus eli kuukausitukijoiden hankinta kadulla ja ovilla)

WWF feissaa pääsääntöisesti pääkaupunkiseudulla, Jyväskylässä, Turussa, Tampereella, Uudessakaupungissa, Raumalla, Porissa, Joensuussa, Kuopiossa, Oulussa ja näiden lähialueilla. Tämän lisäksi feissaus -projekteja tehdään satunnaisesti ympäri Suomea.

Tarkkoja paikkakuntatietoja voi kysyä WWF:n tukijapalvelusta ja feissauskumppanilta Fundraising Aid FRA Oy:ltä: www.fra.fi, info@fra.fi tai soittamalla +358440200467

Kuinka WWF rekrytoi feissarit?

WWF:n kumppani feissauksessa on Fundraising Aid FRA Oy -niminen yritys, joka rekrytoi feissarit ja maksaa heille tuntipalkkaa.

Miksi olette ulkoistaneet feissauksen?

Koska feissauksen organisointi ja niin monen ihmisen rekrytoiminen olisi valtavan suuri ja resursseja vaativa työ. Feissaus hoituu tehokkaimmin yrityksessä, joka on erikoistunut siihen. Feissauskumppanin kanssa meillä on sopimus, jonka mukaan maksamme vain saaduista uusista kuukausilahjoittajista.

Kuinka monta feissaria WWF:llä on?

Feissareiden määrä vaihtelee paljon eri kuukausina, mutta säännöllisesti heitä on Suomessa yhteensä noin 20-30.

Kuinka paljon feissaus maksaa? Kuinka paljon yhden tukijan hankkiminen feissauksella maksaa?

WWF maksaa yritykselle sopimuksemme mukaisen hinnan per uusi kuukausitukija. Feissaus on WWF:lle riskitön tapa hankkia uusia kuukausitukijoita, sillä maksamme vain saaduista uusista tukijoista.

Millaisia työpäiviä feissarit tekevät? Onko heille asetettu tulostavoitteita tai -velvoitteita, millaisia?

Työaika on vähintään 4 tuntia päivässä, muutamana päivänä viikossa. Feissarit työskentelevät lähinnä arkipäivisin, ja feissaus on painottunut kevääseen ja kesään, mutta pyörii kuitenkin ympärivuotisesti. WWF:n kumppani, Fundraising Aid FRA Oy, asettaa tulostavoitteet feissareille.

Miksi feissarit hankkivat kuukausitukijoita?

Pitkäaikainen ja säännöllinen tuki on WWF:lle erittäin tärkeää. Silloin WWF pystyy parhaiten ja pitkäjänteisesti suunnittelemaan toimintaansa ja suojelemaan luontoa, sillä muutoksia ei saada aikaan päivässä.

Mikä on suosituin kummiuskohde?

Suosituin on WWF-kummius eli yleiskummius koko WWF:n suojelutyön hyväksi. Seuraavaksi suosituimmat kohteet ovat Itämeri-, saimaannorppa- ja sademetsäkummiudet. Uusimmat kummiuskohteet ovat ilmasto- ja lumileopardikummius.

Mikä on feissaamalla hankitun tukijan keskimääräinen kuukausilahjoitus?

Noin 11 euroa kuukaudessa. Olemme ohjeistaneet feissarimme pyytämään minimissään 8 €/kk.

Miten taantuma on muuttanut ihmisten suhtautumista hyväntekeväisyyteen? Onko toimintaanne säännöllisesti tukevien määrä pienentynyt? Onko uusia lahjoittajia onnistuttu hankkimaan edellisvuosien tapaan?

Taantuma ei ole näkynyt ihmisten suhtautumisessa työmme tukemiseen. Tukijoidemme määrä (rahallisesti tai vapaaehtoistyön kautta meitä tukevien määrä) on päinvastoin kasvussa aktiivisen feissauksen (sekä kadulla että ovilla) ja myös online-markkinoinnin ansiosta.

Onko taantuma muuttanut varainkeruun strategiaanne? Käytetäänkö varainkeruuseen yhtä paljon resursseja ja työvoimaa kuin nousukauden aikana?

Taantuma ei ole muuttanut strategiaamme, eikä resurssien määrä ole vähentynyt.

Onko yleisön tai asiakkaiden puolelta ollut havaittavissa asenteiden muutosta feissausta kohtaan?

Feissausta on näkynyt katukuvassa jo usean vuoden ajan, ja siihen on yleisesti ottaen aika hyvin totuttu. Yhä useampi järjestö käyttää feissareita, joten suosituimmilla paikoilla kadulla on jo välillä ruuhkaa. Siksi WWF:kin on siirtynyt feissaamaan enimmäkseen ovilla.

Onko feissaus tällä hetkellä kannattavaa? Kuinka suuri osa sen kautta saaduista tuotoista ja varainkeruusta menee feissarien palkkioihin ja muihin kuluihin? Kuinka monta lahjoittajaa feissarin on hankittava, jotta varainkeruu olisi järjestölle kannattavaa?

Feissaus on kannattavaa, ja WWF:lle riskitön tapa hankkia uusia tukijoita, sillä maksamme vain uusista kuukausitukijoista. Tällä hetkellä saamme noin puolet kuukausitukijoistamme  feissauksen kautta (kadulta tai ovilta).

Tulisiko hyväntekeväisyyteen lahjoittavien ihmisten pelätä, että heidän kuukausittainen avustuksensa sulaa varainkeruun kuluihin kuten feissarin saamaan tuntipalkkaan eikä järjestön varsinaiseen toimintaan?

Varoista noin 80% käytetään tehokkaasti suoraan luonnonsuojelun tarpeisiin. Noin 20% käytetään raportointiin, hallintoon ja varainhankintaan. Varainhankinnan kulut ovat jo usean vuoden ajan olleet alle 20 %:n normin, ja ne sisältävät kaikesta varainhankinnasta, myös feissauksesta, aiheutuvat kulut WWF:lle.

Kuinka merkittävä osa tuloista on viime vuosina saatu hankittua feissauksen kautta? Mitä muita varojenkeruutapoja järjestöllänne on?

Tulot säännöllisiltä tukijoiltamme (kuukausi- tai vuositukijat) ovat erittäin merkittävät WWF:lle. Noin 60 % yksityisvarainhankinnan tuloista tulee säännöllisiltä tukijoiltamme. Kokonaisuudessaan WWF:n tulot yksityisiltä ovat noin 50 %, yrityksiltä reilu kymmenesosa ja julkishallinnolta kansainvälisiin hankkeisiimme noin kolmannes.

Miksi varainkeruuta ei tehdä vapaaehtoisvoimin? Miten arvioisitte feissarienne sitoutumista järjestönne arvoihin?

Vaikka feissarit eivät virallisesti ole WWF:n työntekijöitä, ovat he erittäin sitoutuneita järjestömme toimintaan ja edustavat WWF:ää kaduilla ja ovilla. WWF:llä ja kumppanillamme Fundraising Aid FRA Oy:llä on tiivistä yhteistyötä mm. yhteisten koulutusten ja feissaritapaamisten merkeissä. Fundraising Aid FRA Oy toimii ainoastaan järjestöjen kanssa ja on täten myös erikoistunut toimimaan arvojemme mukaisesti. Feissarit ovat WWF:lle tärkeitä; he auttavat meitä saamaan uusia kuukausitukijoita sekä tekemään työtämme näkyvämmäksi.

>Feissarin käyttäytymisohjeet 2013 (.doc)