Yhdessä saamme aikaan -kuvitus © Petteri Tolvanen / WWF

WWF-LEHTI 4/2016

Yhdessä se on mahdollista

Kiitos tuestasi. Nämä saavutukset eivät olisi mahdollisia ilman uskollisia tukijoitamme. WWF toimii kaikilla mantereilla ja yli 100 maassa.

1,5

Pariisin ilmastosopimus astui marraskuussa voimaan, kun EU ja Kanada rati­fioivat sen. Pariisissa sovittiin siitä, että ilmaston lämpeneminen on pysäytettävä ennen kuin se ylittää kaksi astetta ja allekirjoittaneet sitoutuivat tavoittelemaan tilannetta, jossa lämpötilan nousu saataisiin rajattua 1,5 celsiusasteeseen. Upea esimerkki siitä, mitä voimme saada aikaiseksi pitkäjänteisellä vaikuttamistyöllä!

Ilmastokokous Pariisi Kaisa ryynänen / WWF
© Kaisa ryynänen / WWF

9

Suomalaisyritykset ovat menestyneet WWF:n kansainvälisessä palmuöljypisteytyksessä. Pisteytyksessä selvitettiin vastuullisen palmuöljyn määrää elintarvike- ja päivittäistavaratuotannossa. Palmuöljyn tuotanto on yksi suurimmista metsäkadon aiheuttajista Kaakkois-Aasian sademetsissä. Suomesta mukana olleista yrityksistä Fazer sai täydet yhdeksän pistettä ja sijoittui tuottajaryhmän kärkeen.

Palmuöljypisteytys Jürgen freund/ WWF
© Jürgen freund/ WWF

360

Syyskuussa saatiin ilouutisia: saimaannorppakanta on kasvanut! Metsähallituksen uuden arvion mukaan Saimaassa uiskentelee nyt 360 norppaa. Aiemmin norppia arvioitiin olevan noin 320. Työtä norpan pelastamiseksi on tehtävä yhä, mutta nyt on lupa olla tyytyväinen siihen, että luonnonsuojelu tuottaa tulosta! Olemme työskennelleet norpan suojelemiseksi jo vuosikymmeniä.

Kuutti Saimaalla Juha Taskinen / WWF