© Laura Rahka / WWF
Päivitetty

Öljyntorjuntajoukot

Öljyvahingot uhkaavat Itämerta ja myös esimerkiksi Saimaan vesistöä. Kun öljyvahinko tapahtuu, WWF haluaa toimia nopeasti viranomaisten apuna. Silloin paikalle hälytetään vapaaehtoiset öljyntorjuntajoukot.

WWF:n vapaaehtoiset puhdistavat rantoja Raahen öljyonnettomuuden jäljiltä

2.6.2014

Raahessa on aloitettu rantojen puhdistus perjantaina sattuneen öljyonnettomuuden jäljiltä. Onnettomuudessa Rautaruukin tehtaalta pääsi vuotamaan yhteensä noin 13 tonnia raskasta polttoöljyä, josta 3-5 tonnia päätyi vesistöön. Paikanpäällä rantapuhdistustehtävissä on yhteensä 75 henkilöä, joista parikymmentä WWF:n vapaaehtoisia öljyntorjuntajoukkolaisia.

Raskas polttoöljy levisi vesistöön satama-alueen kautta, josta se on levinnyt ainakin Iso-Kraaselin, Kumpelen, Selkämatalan, Isomatalan ja Smittin saarten alueelle.

Puhdistustyöt jatkuvat vielä huomenna sekä viranomaisten että vapaaehtoisten voimin. Vapaaehtoisia öljyntorjujia ei tällä hetkellä tarvita lisää. WWF tiedottaa heti, mikäli tilanteeseen tulee muutos.

Apuasi tarvitaan nyt!

Tue WWF:n vapaaehtoisten öljyntorjuntajoukkojen työtä.

Tekstiviestillä: Lähetä viesti AUTA numeroon 16160. Viestin hinta on 10 €.

Lahjoita verkkosivuilla tekemällä kertalahjoitus.

Tee kertalahjoitus

Lue viimeisimmät uutiset Raahesta

Seuraa tapahtumien kulkua Twitterissä: twitter.com/WWFSuomi

WWF:n vapaaehtoiset öljyntorjuntajoukot toimivat viranomaisten apuna öljyvahingon jälkeisessä rantojen puhdistuksessa ja öljyyntyneiden eläinten hoidossa. Kun öljyonnettomuus tapahtuu, WWF hälyttää öljyntorjujat paikalle viranomaisen kutsusta. Voimme koota ja varustaa nopeasti "iskuryhmän" ja hälyttää myöhemmin avuksi lisää vapaaehtoisia.

Öljyntorjuntajoukot perustettiin vuonna 2003. Ne olivat silloin ainoat laatuaan koko maailmassa. Nyt öljyntorjuntajoukkoihin kuuluu jo 6700 suomalaista. Malli on innostanut perustamaan vastaavat joukot Norjaan, Viroon ja Venäjälle.