Uponnut vene aiheutti öljyonnettomuuden Sipoossa – WWF mukana siivoamassa öljyä rannoilta

Itä-Uudenmaan pelastuslaitos kutsui WWF:n vapaaehtoiset öljyntorjuntajoukot auttamaan Sipoon Simsalön saaren edustalla tapahtuneessa öljyonnettomuudessa. Veteen pääsi vuotamaan öljyä, kun rantalaituriin pysäköity kahdeksanmetrinen huvivene upposi lauantai-iltana. Uppoamisen seurauksena rantaveteen levisi pelastuslaitoksen arvion mukaan noin 20 litraa moottoriöljyä.

WWF:n öljyntorjuntajoukot saapuivat paikalle Sipooseen maanantaina 5. kesäkuuta. Ranta-alueen puhdistustöiden arvioidaan kestävän ainakin maanantain ajan. WWF:n asiantuntijat Teemu Niinimäki ja Vanessa Ryan ovat paikalla arvioimassa tilannetta ja ohjaamassa vapaaehtoisten öljyntorjuntatyötä. Mukana on heidän lisäkseen 12 WWF:n kouluttamaa öljyntorjujaa.

Viranomaiset vastaavat vesillä tapahtuvasta öljyntorjunnasta, ja WWF:n vapaaehtoiset öljyntorjuntajoukot kutsutaan mukaan auttamaan silloin, kun öljyä leviää rannalle. Itä-Uudenmaan pelastuslaitos aloitti torjuntatyön viikonloppuna asettamalla alueelle imeytyspuomit, joiden avulla öljyä kerätään vedestä ja estetään sen leviäminen laajemmalle Itämereen. WWF:n öljyntorjuntajoukot siivoavat rantaan levinnyttä paksua moottoriöljyä.

”Rantojen siivoaminen öljystä on hidasta, käsin tehtävää työtä”, Niinimäki kertoo.

Niinimäen mukaan tilanne ei kuitenkaan vaikuta pahalta, ja hän uskoo, että alue saadaan puhdistettua hyvin. Kevyempi dieselöljy haihtuu lämpimän kelin vaikutuksena, ja öljyntorjuntajoukot keräävät öljyyntynyttä maa-ainesta ja kivikkoa käsin. Lisäksi rannasta niitetään öljyyntynyttä rakkolevää ja kaislikkoa.

Lue myös: WWF:n öljyntorjuntajoukot suojaavat herkkää järviluontoa Saimaalla – ”Öljy voi vaikuttaa myös saimaannorppaan”

Öljy vaikuttaa haitallisesti ympäristöön monella tapaa, mutta erityinen riski se on linnuille. Höyhenpukuun tarttunut öljy hävittää sen vedenhylkivyyden, jolloin linnun lämmönsääntely häiriintyy. Lisäksi pahasti öljyyn sotkeutuneet linnut eivät kykene lentämään, sukeltamaan tai hankkimaan ravintoa. WWF:n öljyntorjuntajoukot on koulutettu onnettomuuksien tapahtuessa myös pesemään öljyyntyneitä lintuja. Sipoossa ei toistaiseksi ole havaittu tahriutuneita lintuja.

WWF:n öljyntorjuntajoukot ovat valmiudessa kohtaamaan suuriakin öljyvuotoja. Pahimpiin uhkakuviin verrattuna Sipoon öljyvuoto on suhteellisen pieni, mutta silti vähäinenkin määrä öljyä voi aiheuttaa merkittäviä haittoja alueen elinympäristöille ja lajeille.

”Öljyn leviämisen vaikutukset voivat olla paikallisesti ikävät ja on tärkeää, että olemme mukana suojaamassa ranta-alueen elinympäristöjä”, Niinimäki sanoo.

20 vuotta öljyntorjuntatyötä

WWF:n öljyntorjuntajoukot perustettiin vuonna 2003. Nyt öljyntorjuntajoukkoihin kuuluu jo noin 10 000 suomalaista. Öljyntorjuntajoukot ovat varautuneet auttamaan viranomaisia myös pahimmissa ja isoimmissa öljyvahingoissa, jolloin vesistöihin voi vuotaa kymmeniä tuhansia litroja öljyä. Öljyntorjuntajoukkoihin voi liittyä kuka tahansa 18–69-vuotias perusterve henkilö.

Lue lisää WWF:n vapaaehtoisista öljyntorjuntajoukoista ja liity mukaan

• Näin vapaaehtoiset öljyntorjuntajoukot toimivat öljyonnettomuuden sattuessa:

1. Pelastuslaitos hälyttää vapaaehtoisen pelastuspalvelun apuun onnettomuuteen.

2. WWF:n verkkosivulle laitetaan tieto onnettomuudesta, sekä ilmoittautumislomake vapaaehtoisille. Kaikille öljyntorjuntajoukkolaisille lähtee tekstiviestihälytys onnettomuudesta.

3. Jokaiselle päivälle kerätään joukko vapaaehtoisia. Vapaaehtoinen sitoutuu työskentelemään aina vähintään yhden kokonaisen päivän.

4. Päivän alussa kokoonnutaan sovitussa paikassa, ja vapaaehtoisia infotaan onnettomuudesta ja työturvallisuudesta. Kaikki vapaaehtoiset käyvät päivän aluksi läpi pikakoulutuksen, jossa käydään läpi muun muassa varusteiden oikeaoppinen käyttö.

5. Vapaaehtoiset jaetaan kymmenen hengen ryhmiin ja jokainen ryhmä saa oman ryhmänjohtajan. Tarvittavat varusteet haettuaan ryhmä kuljetetaan joko autolla tai veneellä kohteeseen.

6. Vapaaehtoiset työskentelevät kohteessa iltaan asti, välissä pidetään ruokatauko.

7. Päivän lopuksi vapaaehtoiset kuljetetaan takaisin lähtöpaikalle. Vapaaehtoiset palauttavat varusteet, käyvät palautekeskustelun ja kirjataan ulos.

Auta Itämeri-kummina

Kun Itämerellä tapahtuu öljyonnetomuus, sinun tuellasi joukkomme toimivat välittömästi. Kummina olet lahjoituksellasi kouluttamassa ja varustamassa WWF:n vapaaehtoisia öljyntorjuntajoukkoja.

Lahjoita alk. 10 € / kk

Auta Itämeri-kummina