Suomen kouluissa ja oppilaitoksissa opiskelee ja työskentelee päivittäin yli miljoona suomalaista, joten niissä tehdyillä ympäristötoimilla on merkitystä. WWF tarjoaa valmista materiaalia, konkreettisia ideoita ja askelmerkkejä kestävän kouluarjen rakentamiseen. Missä vaiheessa koulusi kestävyystyössä olettekaan, löydät tältä sivulta tukea työhösi ja vastauksia kysymyksiisi.
Ensimmäisiä askeleita
Mitä voimme yhdessä tehdä, jotta maailmaa muutetaan kestävämpään suuntaan?
Kohti kestävää arkea -diaesityksessä lähestytään koulun keskeisiä toimia ratkaisukeskeisesti. Materiaali on tuotettu yhteistyössä Ympäristökoulu Polun kanssa, ja se on saatavilla suomeksi ja ruotsiksi.
Miten saada työyhteisö ja johtoporraskin mukaan?
Kestävän koulun rakentaminen ei voi olla yhden tai kahden ihmisen vastuulla. Tarjoamme tukea oman yhteisön kehittämiseen yhteistyössä Oulun sivistys- ja kulttuuripalveluiden laaditulla diaesityksellä muistiinpanoineen. Materiaali on saatavilla suomeksi ja ruotsiksi.
Mitä alakoulu voi tehdä ekologisen kestävyyden eteen?
Miten koulu voi vaikuttaa yhteiskunnassa niin lähellä kuin kauempanakin? Joensuun Marjalan koulun opettajat kertovat kokemuksiaan ja ideoitaan.
Miten koulun kestävää toimintakulttuuria voidaan rakentaa ja mitä asioita kannattaa ottaa huomioon?
Rehtori Salla Kilpinen kertoo Ruusuvuoren koulun (yläkoulu) kokemuksista ja käytänteistä.
Seuraavia askeleita
Kuinka kestävällä pohjalla oman koulusi toiminta on?
Tutkimusretkellä koulussa -oppimateriaali johdattaa tutustumaan omaan kouluunne ja arvioimaan sen ympäristöystävällisyyttä. Materiaalin avulla pääsette vaikuttamaan koulunne ympäristöasioihin ja muuttamaan maailmaa yksi koulu kerrallaan.
Mitä koulussa pitäisi muuttaa ja miten sen voisi tehdä hauskasti ja innostavasti?
Koulun ympäristöryhmän tehtävänä on saada koko kouluyhteisö ymmärtämään kestävän elämäntavan merkitys ja toimimaan sen mukaisesti. Mikä on koulun ympäristöryhmä? Keitä siihen kuuluu? Mitä se tekee? Ja mikä on toiminnan tavoite? Tämä kaikki ja paljon muutakin selviää tästä Käpylän peruskoulussa kuvatusta videosta.
Pidemmälle ehtineille
Mitä tekoja voimme koulussa tehdä luonnon puolesta?
Koulupäivän aikana voi osallistua luonnon suojeluun monella tapaa. Voitte aloittaa selvittämällä, kuinka monimuotoisia koulunne piha ja lähimetsä ovat. Millaisilla teoilla luonnon monimuotoisuutta voisi niissä lisätä?
Ole ystävä luonnolle – huoneentaulusta löydätte helppoja tapoja toimia luonnon puolesta. Tulostakaa huoneentaulu Tutkimusretkellä luonnossa materiaalin sivulta 67, kiinnittäkää se luokan seinälle ja lähtekää toteuttamaan toimia yksi kerrallaan.
Materiaalipankistamme voitte tilata maksutta kolmen julisteen sarjan, joka muistuttaa maapallon luonnon ainutlaatuisuudesta, jokaisen lajin arvosta ja antaa vinkkejä konkreettisiin tekoihin luonnon puolesta. Julisteen toinen puoli on suomeksi, toinen ruotsiksi.
On paljon tekoja, joita voitte lähteä tekemään koulun lähiluonnon hyväksi. Tällaisesta luonnonsuojelutyöstä esimerkkinä vieraslajitalkoot, joihin löytyy maksuton tilattava opaskirja.
Varainkeruu on yksi luonnonsuojeluteko. Alakoululaisille suunnattu WWF-Tempaus on pedagoginen oppimiskokonaisuus ja tapahtumapaketti, jossa tutustutaan luonnon monimuotoisuuteen, lajeihin ja ympäristönsuojeluun rastiradan muodossa. Samalla oppilaat pääsevät itse konkreettisesti mukaan suojelemaan luontoa keräämällä varoja WWF:n pitkäjänteiseen suojelutyöhön. Koulun ympäristöryhmä voi organisoida koululle lauantaikoulupäivän ympäristöteemasta. WWF-Tempaus sopii tähän tarkoitukseen loistavasti.
WWF:n Päivätyökeräys on helppo ja tehokas tapa osallistua erittäin uhanalaisen saimaannorpan suojelemiseen. Oppilas tekee koulupäivän ajan hommia työpaikassa tai kotona, ja lahjoittaa palkkionsa suojelutyöhön.
Koulu on osa paikallisyhteisöä, joten opiskelijat voivat toimillaan olla vaikuttamassa muutokseen laajemmin. WWF:n kansainvälinen toimintamalli Meidän kaupunki 2030 sopii toisen asteen opiskelijoille, jotka haluavat osallistua kaupungin kehittämiseen ja kestävän kehityksen edistämiseen. Mukana on tietosisältöä ja valmiita tehtäviä oppitunneille sekä ohjeita ympäristöprojektien toteuttamiseen.
Apua askeleisiin muualla verkossa
Miten voin hyödyntää muiden toimijoiden kokemuksia ja hyväksi toteamia käytänteitä?
WWF:n koordinoiman Kohti vastuullista oppimisyhteisöä -hankkeen koulutuksissa aineenopettajille kerättiin osallistujilta parhaat kestävyyskasvatuksen vinkit.
BMOL ry:n Toivoa ja toimintaa -materiaaleissa käsitellään kestävää kehitystä, siihen liittyviä tunteita sekä sitä, miten kouluissa voidaan toimia ja vaikuttaa kestävän kehityksen puolesta. Materiaalit on tarkoitettu yläkouluissa ja toisella asteella toimiville eri oppiaineiden opettajille, mutta ne ovat hyödyllisiä myös muille kasvattajille.
Jos ja kun haluatte tehdä ympäristötyötä koulussa pitkäjänteisemmin, voitte lähteä mukaan FEE Suomen ylläpitämään Vihreä lippu -ohjelmaan. Se tarjoaa tukea ja materiaaleja eri ympäristöteemojen toteuttamiseksi aina yhden lukuvuoden kerrallaan.
Kun oppilaitoksesi ympäristötyö on jo edennyt pidemmälle ja haluatte parantaa toimintaanne huomioiden vahvasti kaikki kestävyyden osa-alueet, Oppilaitosten kestävän kehityksen sertifikaatti on seuraava askel. Se on Opetus-, kasvatus- ja koulutusalojen säätiö – OKKA-säätiön ylläpitämä järjestelmä, joka tarjoaa arviointityökaluja, materiaaleja, neuvontaa ja koulutusta koulujen ja oppilaitosten kestävän kehityksen työn tueksi. Järjestelmä mahdollistaa myös ulkoisen arvioinnin ja sertifikaatin hakemisen.
Miten nuoria voi innostaa kestävään elämäntapaan? Yhtenä esimerkkinä on noin 13-16 -vuotiaille suunnattu ympäristötoimintaohjelma, nuorten ekotiimitoiminta. Ekotiimin avulla pohditaan omia toimintatapoja ympäristönäkökulmasta yhdessä muiden kanssa sekä muutetaan omaa elämää ympäristöystävällisempään suuntaan pienillä arjen teoilla. Materiaalia voidaan käyttää koulussa, nuorisotiloilla, kerhoissa ja muissa pienryhmissä ja vaikka ilman aikuisia. Materiaalin tuottaja on Gap Finland – Kestävän elämäntavan yhdistys ry. Aineistot ovat saatavilla suomeksi ja ruotsiksi.