WWF:n luontolive – Sääksi

Tervetuloa seuraamaan sääksiperheen kevättä! Jos haluat ensimmäisten joukossa tiedon uusista Luontoliven lähetyksistä, tilaa uutiskirjeemme.

ⓘ YouTuben soittimella on ollut ongelmia näyttää pystykuva kokonaan joillakin puhelinmalleilla ilman evästeiden hyväksyntää. Jos kuva näkyy oudosti, voit klikata videon koko näytön suuruiseksi soittimen ohjaimista.
27.6. Sääksenpoikaset kasvavat vinhaa vauhtia! Pesällä pyörinyt muovinpala on huolestuttanut. Katso Youtubessa
13.6. Kaikki kolme poikasta ovat nyt kuoriutuneet! Katso Youtubessa
11.6. Toinen poikanen kuoriutunut.
9.6. Ensimmäinen poikanen kuoriutunut ja kuoriutumisveikkaus päättynyt. Katso Youtubessa
27.5. Sääksikamerassa on kuultu useita vierailevia solisteja. Katso Youtubessa
10.5. Pesässä kolme munaa. Kertaa tapahtumat YouTubesta
3.5. Iloisia uutisia! Ensimmäinen muna pesässä. Katso YouTubesta
20.4. Takatalvi yllätti sääksenpesällä. Katso Youtubesta
17.4. Sääkset ovat jatkaneet pesän kohentelua.
16.4. Pesä on ollut koko päivän tyhjillään. Odottelemme sääksiä takaisin pesälle.
14.4. Pesällä vieraili renkaaton naarassääksi. Pesää vakituisesti asuttavan parin molemmat linnut ovat rengastettu, joten tämä naaras oli uusi lintu.
11.4. Kaksi sääkseä pesällä. Molemmilla linnuilla on renkaat, joten ne ovat todennäköisesti pesää aiemminkin asuttaneet sääkset. Katso Youtubessa
10.4. Ensimmäinen sääksi saapui pesälle. Katso Youtubessa
7.4. Ampuhaukka vieraili sääksikameran lähetyksessä. Katso Youtubessa
3.4. Livekamera on avattu.
2.4. Katso kooste edellisvuoden tapahtumista. 2023 tapahtumat
13.6. Kaikki kolme poikasta ovat nyt kuoriutuneet! Katso Youtubessa
11.6. Toinen poikanen kuoriutunut.
27.5. Sääksikamerassa on kuultu useita vierailevia solisteja. Katso Youtubessa

Pelasta sääksen koti

Sääkset palaavat keväisin Suomeen usein samaan pesään, joka sijaitsee yleensä puun latvassa. Pesä voi kasvaa vuosien saatossa suureksi ja tarvitsee siksi alustakseen jykevän puun, mutta vanhoja metsiä on Suomessa jäljellä hälyttävän vähän. Lahjoituksellasi tuet työtämme Suomen vanhojen metsien säilyttämiseksi, joista lukuisat muutakin lajit ovat riippuvaisia. Tavoitteemme on, että vuoteen 2030 mennessä Suomen metsäluonnon monimuotoisuus on turvattu suojelemalla Suomen metsäpinta-alasta vähintään 30 prosenttia.

Kuuntele Sääksi -podcast

Tässä podcastissa WWF:n Juho Talja ja Petteri Tolvanen keskustelevat sääksistä. Jos soitin ei näy, voit kuunnella podcastin tästä linkistä.

Pysy kärryillä Luontoliven uutuuksista

Auta sääkseä

Metsänomistaja – näin autat sääkseä

Sääkseä uhkaa pula pesäpaikoista, sillä metsätalouden takia vanhojen metsien määrä on huvennut vähiin. Auttaminen on kuitenkin helppoa.

Lue vinkkimme

Metsänomistaja – näin autat sääkseä

Pelasta sääksen koti!

Liity nyt WWF:n kummiksi ja tue työtämme arvokkaiden suomalaisten metsien – siis sääksen elinalueiden – suojelemiseksi.

Liity kummiksi

Pelasta sääksen koti!

Yhteistyössä

WWF:n Luontoliven toteuttaminen ei olisi mahdollista ilman loistavia yhteistyökumppaneita. Kiitos Pyyvilän osakaskunnalle ja toteutuskumppaneillemme luontokuvaaja Juha Taskinen, Live Eye Oy, Pukki Visuals ja Sääksisäätiö.