Ideoita kestävään kouluun

Suomen kouluissa ja oppilaitoksissa opiskelee ja työskentelee päivittäin yli miljoona suomalaista, joten niissä tehdyillä ympäristötoimilla on merkitystä. WWF tarjoaa valmista materiaalia, konkreettisia ideoita ja askelmerkkejä kestävän kouluarjen rakentamiseen. Missä vaiheessa koulusi kestävyystyössä olettekaan, löydät tältä sivulta tukea työhösi ja vastauksia kysymyksiisi. 

Ensimmäisiä askeleita

Mitä voimme yhdessä tehdä, jotta maailmaa muutetaan kestävämpään suuntaan?

Kohti kestävää arkea -diaesityksessä lähestytään koulun keskeisiä toimia ratkaisukeskeisesti.  

Materiaali on tuotettu yhteistyössä Ympäristökoulu Polun kanssa ja se on saatavilla suomeksi ja ruotsiksi.  

Miten saada työyhteisö ja johtoporraskin mukaan?

Kestävän koulun rakentaminen ei voi olla yhden tai kahden ihmisen vastuulla.  

Tarjoamme tukea oman yhteisön kehittämiseen valmiilla Oulun sivistys- ja kulttuuripalveluiden laatimalla diaesityksellä muistiinpanoineen. Materiaali on saatavilla suomeksi ja ruotsiksi. (Lataa esitys, Lataa muistiinpanot) 

Mitä alakoulu voi tehdä ekologisen kestävyyden eteen?

Miten koulu voi vaikuttaa yhteiskunnassa niin lähellä kuin kauempanakin? Joensuun Marjalan koulun opettajat kertovat kokemuksiaan ja ideoitaan. 

Miten koulun kestävää toimintakulttuuria voidaan rakentaa ja mitä asioita kannattaa ottaa huomioon?

Ruusuvuoren koulun rehtori Salla Kilpinen kertoo. 

Seuraavia askeleita

Kuinka kestävällä pohjalla oman koulusi toiminta on?

Tutkimusretkellä koulussa -oppimateriaali johdattaa tutustumaan omaan kouluunne ja arvioimaan sen ympäristöystävällisyyttä. Materiaalin avulla pääsette vaikuttamaan koulunne ympäristöasioihin ja muuttamaan maailmaa yksi koulu kerrallaan. 

Mitä koulussa pitäisi muuttaa ja miten sen voisi tehdä hauskasti ja innostavasti?

Koulun ympäristöryhmän tehtävänä on saada koko kouluyhteisö ymmärtämään kestävän elämäntavan merkitys ja toimimaan sen mukaisesti. 

Mikä on koulun ympäristöryhmä? Keitä siihen kuuluu? Mitä se tekee? Ja mikä on toiminnan tavoite? Tämä kaikki ja paljon muutakin selviää tästä Käpylän peruskoulussa kuvatusta videosta. 

Pidemmälle ehtineille

Mitä tekoja voimme koulussa tehdä luonnon puolesta?  

Voiko koulupäivän aikana osallistua luonnon suojeluun? Haluammeko sitoutua, saada lisätukea ja lisätä vaikuttavuutta? Lähtekää selvittämään, kuinka monimuotoisia koulunne piha ja/tai lähimetsä ovat. Voisiko niiden monimuotoisuutta jotenkin lisätä? 

Ladatkaa Tutkimusretkellä luonnossa materiaalista s. 67, Ole ystävä luonnolle huoneentaulu -teoista luonnon puolesta luokkanne seinälle ja lähtekää toimimaan.  

Tilatkaa materiaalipankistamme maksutta kolmen julisteen sarja, joka muistuttaa maapallon luonnon ainutlaatuisuudesta, jokaisen lajin arvosta ja antaa vinkkejä konkreettisiin tekoihin luonnon puolesta. Julisteen toinen puoli on suomeksi, toinen ruotsiksi.  

On paljon tekoja, joita voitte lähteä tekemään koulun lähiluonnon hyväksi. Tällaisesta  luonnonsuojelutyöstä esimerkkinä vieraslajitalkoot, joihin löytyy maksuton tilattava opaskirja. 

Varainkeruu on yksi luonnonsuojeluteko. Alakoululaisille suunnattu pedagoginen oppimiskokonaisuus ja tapahtumapaketti, joka tarjoaa oppilaille helposti lähestyttävän tavan tutustua luonnonsuojeluun, sen onnistumisiin ja haasteisiin rastiradan muodossa. Samalla oppilaat pääsevät itse konkreettisesti mukaan suojelemaan luontoa keräämällä varoja WWF:n pitkäjänteisen suojelutyön tukemiseen. 

Esimerkiksi koulun ympäristöryhmä voi organisoida koululle lauantaikoulupäivän ympäristöteemasta. WWF-Tempaus sopii tähän tarkoitukseen loistavasti.  

WWF:n Päivätyökeräys on helppo ja tehokas tapa osallistua erittäin uhanalaisen saimaannorpan suojelemiseen. Oppilas tekee koulupäivän ajan hommia työpaikassa tai kotona, ja lahjoittaa palkkionsa suojelutyöhön. 

Toisen asteen opetukseen sopiva toimintamalli, joka tukee opiskelijoiden osallistumista kaupungin kehittämiseen ja kestävän kehityksen edistämiseen. Mukana tietosisältöä ja valmiita tehtäviä oppitunneille neljästä teemasta: luonnon monimuotoisuus, ilmasto ja energia, kulutus ja jätteet sekä ruoka.  

Apua askeleisiin muualla verkossa

Piirretty panda kävelee jättäen taakseen jälkiä.

Miten voin hyödyntää muiden toimijoiden kokemuksia ja hyväksi toteamia käytänteitä?

WWF:n koordinoiman Kohti vastuullista oppimisyhteisöä -hankkeen koulutuksissa aineenopettajille kerättiin osallistujilta parhaat kestävyyskasvatuksen vinkit 

Toivoa ja toimintaa -materiaaleissa käsitellään kestävää kehitystä, siihen liittyviä tunteita sekä sitä, miten kouluissa voidaan toimia ja vaikuttaa kestävän kehityksen puolesta. Materiaalit on tarkoitettu yläkouluissa ja toisella asteella toimiville eri oppiaineiden opettajille, mutta ne hyödyttävät myös muita kasvattajia.  

Jos ja kun haluatte tehdä ympäristötyötä koulussa pitkäjänteisemmin, voitte lähteä mukaan FEE Suomen ylläpitämään Vihreä lippu -ohjelmaan. Se tarjoaa tukea ja materiaaleja eri ympäristöteemojen toteuttamiseksi aina yhden lukuvuoden kerrallaan. 

Oppilaitosten kestävän kehityksen sertifiointi on Opetus-, kasvatus- ja koulutusalojen säätiö – OKKA-säätiön ylläpitämä järjestelmä, joka tarjoaa arviointityökaluja, materiaaleja, neuvontaa ja koulutusta koulujen ja oppilaitosten kestävän kehityksen työn tueksi. Järjestelmä mahdollistaa myös ulkoisen arvioinnin ja sertifikaatin hakemisen. 

Miten nuoria voidaan osallistaa kestävän elämäntavan asioissa? Yhtenä esimerkkinä noin 13-16 -vuotiaille suunnattu ympäristötoimintaohjelma, nuorten ekotiimitoiminta. Ekotiimin avulla pohditaan omia toimintatapoja ympäristönäkökulmasta yhdessä muiden kanssa sekä muutetaan omaa elämää ympäristöystävällisempään suuntaan pienillä arjen teoilla. Materiaalia voidaan käyttää koulussa, nuorisotiloilla, kerhoissa ja muissa pienryhmissä ja vaikka ilman aikuisia.  

Materiaalin tuottaja: Gap Finland – Kestävän elämäntavan yhdistys ry. Finns även på svenska.