Kasvatus osana kestävää kehitystä -verkkokurssi

Tervetuloa kansainvälisen WWF-verkoston tuottamalle 1 opintopisteen verkkokurssille päivittämään osaamistasi kestävästä kehityksestä ja oivaltamaan, miten koulu voi olla aktiivisessa roolissa kestävän tulevaisuuden rakentamisessa.

Koulutus on Opetushallituksen kustantamaa maksutonta täydennyskoulutusta ja veso-kelpoinen.

Mitä sinä saat tästä?

Kurssi auttaa sinua ymmärtämään kestävää kehitystä koulun näkökulmasta entistä paremmin ja antaa välineitä oppilaiden tukemiseen ajankohtaisten ympäristöhaasteiden keskellä kasvamisessa. Tutuksi tulevat esimerkiksi systeeminen ajattelu, osallisuus, ilmastokasvatus ja nuorten ympäristötoimijuuden tukeminen. Saat myös käsityksen siitä, miten koko koulun toimintakulttuuria voi kehittää kestävämpään suuntaan. Tutustut kokeneiden opettajien ideoihin ja inspiroiviin kansainvälisiin esimerkkeihin, joiden avulla voit tuoda kestävyyskasvatuksen vahvemmin osaksi opettajuuttasi. Kurssilla käytetään WWF:n, Netflixin ja Silverback Filmsin yhteistyönä syntyneen Our Planet: Uskomaton planeettamme -sarjan videomateriaalia, joka herättää henkiin planeettamme tarinan.

Kenelle koulutus on tarkoitettu?

Kurssi on ensisijaisesti suunniteltu ala- ja yläkoulujen opettajille, jotka haluavat tuoda kestävän kehityksen vahvemmin osaksi opetustaan ja edistää ympäristövastuullisuutta koko kouluyhteisössä. Kurssille voivat osallistua myös esiopettajat sekä lukion opettajat. Kurssi toimii hyvin lähtölaukauksena toimintaan sinulle, joka et vielä ole asiaan perehtynyt, ja tuo uusia ideoita ja kansainvälisiä näkökulmia sinulle, joka olet jo päässyt kestävyyskasvatuksen makuun.

Koulutuksen kieli

Koulutussisältö ja webinaarit ovat suomeksi. Kansainvälisessä videomateriaalissa on suomenkielinen tekstitys. Tarvittaessa suuri osa materiaalista on mahdollista saada myös englanniksi.

Kouluttajat

Verkkokoulutus pohjautuu WWF:n kansainvälisen kasvattajaverkoston yhteistyönä toimittamaan kokonaisuuteen, mutta on toimitettu vastaamaan suomalaisten opettajien tarpeisiin. Panoksensa koulutukseen ovat antaneet kokeneet opettajat ja WWF:n ympäristökasvattajat eri puolilta maailmaa. Kurssin aikana kouluttajana toimii ympäristökasvatuksen asiantuntija Anna Muotka (WWF), jonka erityistä osaamista ovat ilmastokasvatus, taidekasvatus ja alakoulun ympäristökasvatus.

Verkkokoulutuksen ohjelma

Koulutus on Opetushallituksen rahoittamaa maksutonta täydennyskoulutusta, ja sen laajuus on 1 opintopiste. Koulutus tapahtuu kokonaan verkossa ja koostuu kaikille osallistujille yhteisistä aloitus- ja lopetuswebinaareista sekä itsenäisesti näiden välillä suoritettavista viidestä oppimisetapista. Etapit sisältävät videoita, kirjallisuutta ja tehtäviä sekä reflektiokysymyksiä omatoimisen oppimisen tueksi. Suoritettuasi kurssin ja lopputestin saat WWF:n todistuksen kurssisuorituksesta sekä halutessasi 2500 pistettä Microsoft Educator Centerissä.

Kevään 2021 ryhmä:

Vko 16  (19.–25.4.):

• Webinaari ma 19.4. klo 15-17 johdatuksena kurssiin (tarvittaessa katsottavissa tallenteena)
  • Oppimisetappi 1: Kestävä kehitys muuttuvassa maailmassa (itsenäinen opiskelu)

Vko 17 (26.4.–2.5.):

• Oppimisetappi 2: Miten kaikki liittyy kaikkeen? Monimutkaiset ympäristökysymykset ja systeeminen ajattelu. (itsenäinen opiskelu)

Vko 18 (3.–9.5.):

• Oppimisetappi 3: Aktiivinen oppiminen ja osallisuus osana ympäristöpetusta. (itsenäinen opiskelu)

Vko 19 (10.–16.5.):

• Oppimisetappi 4: Kohti kestävää koulua (itsenäinen opiskelu)

Vko 20 (17.–23.5.):

• Oppimisetappi 5: Lasten ja nuorten ympäristötoimijuuden tukeminen (itsenäinen opiskelu)

Vko 7 (24.–30.5.):

• Webinaari ti 25.5. klo 15-17 kurssin annin kokoamiseksi (tarvittaessa katsottavissa tallenteena)

Ilmoittautuminen on päättynyt.

Oletko opiskelija? Tarjoamme opiskelijoille mahdollisuuden Microsoft Education Center -kurssialustaamme pääsyyn ja kurssitodistuksen saamiseen.
Ilmoittautuminen on päättynyt.

Lisätietoja koulutuksesta:

Ympäristökasvatuksen asiantuntija Anna Muotka: [email protected]

Ota seurantaan @wwfkoulussa

WWF:n ympäristökasvattajat jakavat ideoita ja uutisia myös Instagramissa!

Seuraa somessa

Ota seurantaan @wwfkoulussa

WWF:n ympäristökasvattajat jakavat ideoita ja uutisia myös Instagramissa!