Janoinen maailma

©Pauliina Heinänen / WWF

Maatalous on suurin makean veden kuluttaja maailmassa, ja lihantuotanto vaatii enemmän vettä kuin kasvisravinnon tuotanto. Esimerkiksi yhden pihvilihakilon tuottamiseen tarvitaan yli 15 000 litraa vettä. Myös riisin, kahvin ja teen tuotanto kuluttaa paljon vettä.

Yhden teekupillisen tuottaminen kuluttaa noin 35 litraa maailman vesivaroja, kahvikupillisen 140 litraa.

Kulutamme muiden maiden vesivaroja käyttäessämme niissä tuotettuja elintarvikkeita ja muita hyödykkeitä. Suomalaisten vesijalanjäljestä lähes puolet tulee ulkomailta. Se on ongelma, jos alkuperämaassa käytetään liikaa vettä. Erityistä syytä huoleen on silloin, jos vedenkäyttö ylittää jokien, järvien tai pohjavesiesiintymien luontaisen uusiutumiskyvyn tai aiheuttaa veden laadun heikkenemistä. Paitsi ihmisille vettä pitäisi riittää myös eläimille ja kasveille.

Toistaiseksi kuluttajan on vaikeaa tehdä maailman vesivarojen kannalta parhaita valintoja, sillä tuotekohtaisista vesijalanjäljistä on tarjolla vain vähän tietoa.

Mikä on vesijalanjälki ja miten ruokavalintamme vaikuttavat globaaleihin vesivaroihin?

Lue lisää vesijalanjäljestä (englanniksi)