Luon­non­suo­je­lu tuottaa tulosta

Ympäristöongelmiin, kuten ilmastonmuutokseen, laji- ja metsäkatoon voidaan edelleen vaikuttaa. Vaikka muutos voi viedä vuosikymmeniä, tuo pitkäjänteinen työ tulosta. Tällä sivulla voit tutustua luonnonsuojelutyömme tuloksiin.

Tutustu työmme tuloksiin

Vuonna 2018 teimme jälleen monipuolista työtä luonnon ja ympäristön hyväksi niin kotimaassa kuin ulkomailla.

Luonnonsuojelu tuottaa tulosta

Tutustu työmme tuloksiin

Viimeisimmät onnistumistarinat

Heinäkuussa uutisoimme, että Etelä-Karjalassa sijaitsevan Hiitolanjoen padoista tehdään vuosikausien työn jälkeen kaupat. Lopullinen kauppasopimus allekirjoitettiin 29.10., ja padot puretaan lähivuosina. Tämä tulee parantamaan äärimmäisen uhanalaisen järvilohen elinmahdollisuuksia merkittävästi. Hiitolanjoella sijaitsee myös WWF:n Luontoliven kalakamera.
K-ryhmän ja WWF:n yhteistyö uhanalaisten taimenten hyväksi tuotti jälleen tulosta: kesän aikana vapautettiin yli 50 kilometriä virtavesiä, jotka olivat aiemmin erilaisten esteiden takia taimenten ulottumattomissa. Yhteistyö jatkuu jälleen ensi kesänä.
Metsähallituksen tänään julkaiseman arvion mukaan saimaannorppakannan koko on noin 410 yksilöä. Vuosi sitten kannan kooksi arvioitiin 380–400 yksilöä. Kannan kasvu osoittaa, että saimaannorpan suojelussa on onnistuttu. Saimaannorppa on kuitenkin edelleen erittäin uhanalainen ja tarvitsee ihmisen apua vielä pitkään.
WWF:n merikotkatyöryhmä auttoi pelastamaan maamme suurimman petolinnun sukupuuton partaalta. Hannu Ekblomin ja muiden vapaaehtoisten työ palkittiin tänä vuonna: merikotka ei ole enää uhanalainen.
Moni haluaisi ratkaista ilmastokriisin istuttamalla puita. Puiden matka taimista ilmastonmuutosta hillitseväksi metsäksi on kuitenkin täynnä haasteita.