Luonnonsuojelu tuottaa tulosta

Ympäristöongelmiin, kuten ilmastonmuutokseen, laji- ja metsäkatoon voidaan edelleen vaikuttaa. Vaikka muutos voi viedä vuosikymmeniä, tuo pitkäjänteinen työ tulosta. Tällä sivulla voit tutustua luonnonsuojelutyömme tuloksiin.

Tutustu työmme tuloksiin

Vuonna 2020 teimme jälleen monipuolista työtä luonnon ja ympäristön hyväksi niin kotimaassa kuin ulkomailla.

Tutustu työmme tuloksiin

Viimeisimmät onnistumistarinat

Äärimmäisen uhanalaisen besoaarigasellin kanta on saatu Nepalissa nousuun. Tämä ja muut luonnonsuojelun onnistumiset eivät olisi mahdollisia ilman tukijoitamme!

WWF, K-kauppiaat, Kapeenkoski Travelin yrittäjäpariskunta ja vapaaehtoiset talkoolaiset kunnostivat 11.9. Äänekoskella sijaitsevaa Kapeenkosken aluetta erittäin uhanalaisille järvitaimenille. Talkoot olivat osa K-ryhmän ja WWF:n monivuotista K-Kalapolut-yhteistyötä.

Etelä-Karjalassa sijaitsevan Hiitolanjoen Kangaskosken padon purkaminen auttaa uhanalaisia vaelluskaloja, kuten Laatokan lohta ja taimenta. Laaja joukko toimijoita on tehnyt vuosikymmeniä töitä Hiitolanjoen vapauttamiseksi.

Espoon kalalajistoltaan rikkaissa virtavesissä liikkuu lukuisia vaelluskaloja, kuten meritaimenta, vaellussiikaa, vimpaa, ankeriasta ja ympyräsuisiin kuuluvaa nahkiaista. Vaelluskalakannat ovat uhanalaisia. Niitä voidaan auttaa poistamalla kutuvaellusta haittaavia esteitä sekä kunnostamalla koskialueita ja puroja.

Uhanalaisten vaelluskalojen liikkumista vaikeuttanut tierumpu vaihdetaan uuteen Tuusulan Nahkelassa sijaitsevassa Krapuojassa. Tierumpu vaihdetaan 10.11.8.2021 osana K-ryhmän ja WWF:n K-Kalapolut-yhteistyötä. Uusi tierumpu, jonka lahjoitti Pipelife yhteistyössä Onnisen kanssahyödyttää Krapuojaan kotiutuneen taimenen lisäksi puron muuta eliöstöä ja virtavesiluonnon monimuotoisuutta.