Luonnonsuojelu tuottaa tulosta

Ympäristöongelmiin, kuten ilmastonmuutokseen, laji- ja metsäkatoon voidaan edelleen vaikuttaa. Vaikka muutos voi viedä vuosikymmeniä, tuo pitkäjänteinen työ tulosta. Tällä sivulla voit tutustua luonnonsuojelutyömme tuloksiin.

Tutustu työmme tuloksiin

Vuonna 2021 teimme jälleen monipuolista työtä luonnon ja ympäristön hyväksi niin kotimaassa kuin maailmalla.

Katso 31 kohokohtaa vuodelta 21

Tutustu työmme tuloksiin

Viimeisimmät onnistumistarinat

Saimme vuonna 2021 paljon aikaan. Autoimme uhanalaisia lajeja kotimaassa ja maailmalla, vaikutimme päättäjiin ja ihmisten käyttäytymiseen, työskentelimme erilaisten elinympäristöjen hyväksi, jalkauduimme kenttätöihin ja saimme valtavasti väkeä mukaan. Nämä saavutukset ovat mahdollisia tukijoidemme ansiosta. Katso kokonaiset 31 hyvää uutista kuluneelta vuodelta.

Kaakkois-Aasiassa elävän iravadindelfiinin yksi suurimmista uhista on sotkeutuminen ja hukkuminen kalaverkkoihin. Lajin suojelussa testataan nyt elektronisia äänikarkottimia, joiden on tarkoitus ohjata delfiinit pois verkkojen lähistöltä.

WWF, K-kauppiaat, Kapeenkoski Travelin yrittäjäpariskunta ja vapaaehtoiset talkoolaiset kunnostivat 11.9. Äänekoskella sijaitsevaa Kapeenkosken aluetta erittäin uhanalaisille järvitaimenille. Talkoot olivat osa K-ryhmän ja WWF:n monivuotista K-Kalapolut-yhteistyötä.

Etelä-Karjalassa sijaitsevan Hiitolanjoen Kangaskosken padon purkaminen auttaa uhanalaisia vaelluskaloja, kuten Laatokan lohta ja taimenta. Laaja joukko toimijoita on tehnyt vuosikymmeniä töitä Hiitolanjoen vapauttamiseksi.

Espoon kalalajistoltaan rikkaissa virtavesissä liikkuu lukuisia vaelluskaloja, kuten meritaimenta, vaellussiikaa, vimpaa, ankeriasta ja ympyräsuisiin kuuluvaa nahkiaista. Vaelluskalakannat ovat uhanalaisia. Niitä voidaan auttaa poistamalla kutuvaellusta haittaavia esteitä sekä kunnostamalla koskialueita ja puroja.