Luonnonsuojelu tuottaa tulosta

Ympäristöongelmiin, kuten ilmastonmuutokseen, laji- ja metsäkatoon voidaan edelleen vaikuttaa. Vaikka muutos voi viedä vuosikymmeniä, tuo pitkäjänteinen työ tulosta. Tällä sivulla voit tutustua luonnonsuojelutyömme tuloksiin.

Tutustu työmme tuloksiin

Vuonna 2019 teimme jälleen monipuolista työtä luonnon ja ympäristön hyväksi niin kotimaassa kuin ulkomailla.

Tutustu työmme tuloksiin

Viimeisimmät onnistumistarinat

Liminganlahdella tavattiin viime viikolla 27 kiljuhanhea, jotka ovat Suomessa äärimmäisen uhanalaisia. Kiljuhanhia ei ole syysmuutolla tavattu Suomessa noin 50 vuoteen. WWF pyysi paikallisia metsästysseuroja keskeyttämään hanhenmetsästyksen siksi aikaa, kun kiljuhanhet ovat paikalla. Alueelliset metsästystoimijat suhtautuivat asiaan rakentavasti, ja kiljuhanhet pääsivät turvallisesti jatkamaan muuttoaan etelään.

Turussa sijaitsevan kaupunkipuro Kuninkojan varressa hyöri aurinkoisena lauantaina sekalainen väkijoukko. Puroon viskottiin isoja kiviä ja lapioitiin kasapäin soraa. Asioita seuraavat ohikulkijat tiesivät heti, mistä on kyse: uhanalainen taimen siinä sai uusia lisääntymis- ja elinalueita.

Hyvät uutiset jäävät usein uhkakuvien jalkoihin. Kokosimme viisi positiivista uutista tukemistamme luonnonsuojeluhankkeista Aasiassa ja Afrikassa. Nämä esimerkit osoittavat, että luonnonsuojelussa onnistutaan.

Kiiltokakadujen hiljattain kuoriutuneet poikaset tuovat toivoa elämän elpymisestä Australian Kangaroo Islandilla.  Viime talviset massiiviset maastopalot tuhosivat jopa puolet ainutlaatuisen saaren luonnosta, mutta pesäpöntöt auttoivat lintuja selviämään.

WWF:n aluevastaava Ismo Marttinen on kuvannut jo kuolleeksi luullun Venla-norpan eteläisellä Saimaalla. Venla on vanhin elossa oleva saimaannorppa. Sen elämänkaari on osoitus siitä, että yksilöiden siirtäminen alueelta toiselle Saimaan sisällä voi olla tehokas tapa suojella saimaannorppaa.