Suomalaisten elintarvikeyhtiöiden palmuöljyn hankinnasta yhä suurempi osuus on vastuullisesti tuotettua

Suomalaisyritykset ovat menestyneet hyvin WWF:n kansainvälisessä palmuöljypisteytyksessä: Fazer ja S-ryhmä löytyvät omien kategorioidensa kärkisijoilta. Tänään julkaistussa pisteytyksessä selvitettiin vastuullisen palmuöljyn määrää elintarvike- ja päivittäistavaratuotannossa. Laajeneva palmuöljyn tuotanto on yksi merkittävimmistä metsäkadon aiheuttajista Kaakkois-Aasian sademetsissä. Metsäkatoa voidaan hillitä huolehtimalla palmuöljyn hankinnan vastuullisuudesta.

WWF julkaisi kansainvälisen palmuöljypisteytyksen nyt neljättä kertaa. Mukana oli yhteensä 137 yritystä Euroopasta, Pohjois-Amerikasta, Intiasta, Japanista ja Australiasta. Palmuöljyä käyttäviä yrityksiä pisteytettiin kolmessa ryhmässä: tuotteiden valmistajat ja jalostajat, päivittäistavarakaupat sekä ruokapalveluyritykset. Suomesta mukana oli neljä yritystä: tuottajaryhmässä Fazer ja Raisio, vähittäiskaupparyhmässä Kesko ja S-ryhmä.

Fazer sai pisteytyksessä täydet yhdeksän pistettä ja sijoittui tuottajaryhmän kärkeen. Vastuullisen palmuöljyn käyttöön vuoteen 2018 mennessä sitoutunut Raisio sai kuusi pistettä. S-ryhmä puolestaan on vähittäiskaupparyhmän suunnannäyttäjiä: se sai täydet yhdeksän pistettä. Kesko sai samassa ryhmässä kuusi pistettä, ja paransi tulostaan verrattuna edelliseen, vuonna 2013 tehtyyn pisteytykseen.

”On ilahduttavaa nähdä, että suomalaiset edelläkävijäyritykset ovat toteuttaneet hyvin vastuullisen palmuöljyn käytön tavoitteitaan”, sanoo WWF:n ohjelmapäällikkö Jussi Nikula.

Tällä hetkellä suurin osa vastuullisen palmuöljyn hankinnasta toteutetaan ostamalla sertifikaatteja, joista maksetaan tietty summa vastuullisen palmuöljyn tuottajille. WWF kannustaa edelläkävijäyrityksiä siirtymään Fazerin esimerkin lailla ostamaan vastuullisesti tuotettua palmuöljyä, jonka alkuperä on jäljitettävissä.

Kaikki Fazerin käyttämä palmuöljy on katettu sertifikaatein. Suunta on kohti jäljitettävämpää palmuöljyä. Vuodesta 2015 kaikki Fazerin kekseissä käyttämä palmuöljy on ollut jäljitettävää RSPO-sertifioitua palmuöljyä. Jäljitettävän palmuöljyn osuus jatkaa kasvua kuluvana vuonna, kun koko Fazerin makeisliiketoiminta siirtyy jäljitettävän palmuöljyn käyttöön.

”Tavoitteenamme on varmistaa, ettei käyttämämme palmuöljyn tuotanto edistä metsäkatoa tai luonnon monimuotoisuuden kannalta keskeisten maa-alueiden häviämistä. Yhteistyö toimitusketjussa on tarpeen tavoitteiden saavuttamiseksi”, sanoo Fazer-konsernin yritysvastuujohtaja Nina Elomaa.

Vastuullista palmuöljyä riittää, ostajista pulaa

WWF:n palmuöljypisteytyksessä arvioitiin yritysten toimia vastuullisen palmuöljyn hankinnassa vuonna 2015. Maailmanlaajuisesti vastuullisen palmuöljyn käyttö on yhä turhan vaatimatonta. Lukuisat yritykset, jotka ovat luvanneet siirtyä käyttämään vain vastuullisesti tuotettua palmuöljyä, eivät ole tehneet niin.

”Vastuullisesti tuotettua palmuöljyä on hyvin saatavilla, joten siirtyminen sen käyttöön on mahdollista. Tuotannosta ei ole pulaa, vaan ostajien tulisi varmistaa tuoteketjujensa vastuullisuus”, Nikula sanoo.

WWF on ollut mukana kehittämässä vastuullisesti tuotetun palmuöljyn RSPO (Roundtable of Sustainable Palm Oil) -sertifikaattia. RSPO-sertifioidun palmuöljyn tuotannossa huomioidaan ympäristöasiat ja sosiaaliset tarpeet. Sertifioitu palmuöljytuotanto estää metsäkatoa ja luonnon monimuotoisuuden vähenemistä.

Lisätietoja:
ohjelmapäällikkö Jussi Nikula, WWF, p. 040 595 9002
yritysvastuujohtaja Nina Elomaa, Fazer-konserni, p. 045 354 8611
WWF:n palmuöljypisteytys (englanniksi): palmoilscorecard.panda.org

Taustatietoa palmuöljystä:
– Öljypalmu on maailman tuottavin kasvirasvan lähde, ja palmuöljy tuotetuin kasvirasva.
– Maailman palmuöljystä suurin osa tuotetaan Kaakkois-Aasian Indonesiassa ja Malesiassa. Afrikan ja Etelä-Amerikan palmuöljytuotanto kasvaa kuitenkin jatkuvasti.
– Elintarviketeollisuus käyttää n. 80 prosenttia kaikesta tuotetusta palmuöljystä, mutta lisääntyvä kysyntä biopolttoaineeksi kasvattaa palmuöljyn tuotantoa.
– Palmuöljyä käytetään esimerkiksi margariineissa, kekseissä, leivissä, aamiaismuroissa, suklaassa, jäätelössä, shampoossa, huulipunassa, kynttilöissä ja pesuaineissa.
– Palmuöljy on merkittävä tuoteselosteeseen palmuöljynä kasviöljyn sijaan.
– Hallitsematon öljypalmun kasvatus aiheuttaa metsäkatoa, mikä heikentää esimerkiksi uhanalaisten sarvikuonojen, norsujen, tiikerien ja orankien elinmahdollisuuksia. Metsäkato myös kiihdyttää ilmastonmuutosta.
– RSPO-sertifioidun palmuöljyn tuotannossa luonnonvaraisia sademetsiä ei hakata viljelysmaaksi eikä tulta käytetä plantaasien raivaukseen.
– Lisää tietoa palmuöljystä: wwf.fi/palmuoljy