WWF:n Earth Hour Suomessa uuteen ennätykseen – Ilmastotapahtumaan osallistui 1,7 miljoonaa suomalaista

Valojen sammuttaminen on suomalaisten suosituin tapa osallistua maailman suurimpaan ilmastotapahtumaan, WWF:n Earth Houriin, selviää WWF:n teettämästä kyselytutkimuksesta.

WWF:n Kantar TNS:llä teettämän kyselytutkimuksen mukaan 40 prosenttia kyselyyn vastanneista ilmoitti osallistuneensa jollakin tavoin lauantaina 30. maaliskuuta vietettyyn maailman suurimpaan ilmastotapahtumaan Earth Houriin. Tulos vastaa 1,7 miljoonaa suomalaista. Tulos on Suomessa Earth Hour -mittaushistorian paras. WWF on järjestänyt ilmastotapahtuman Suomessa vuodesta 2009.

“Suomalaiset ovat ymmärtäneet ilmastokriisin vakavuuden. Tämä näkyy osaltaan Earth Houriin osallistuneiden määrässä. Poliitikkojen on nyt kuultava suomalaisten huoli ilmastonmuutoksen pikaisesta hillitsemisestä”, sanoo WWF:n pääsihteeri Liisa Rohweder.

Earth Hour on tunnettu siitä, että miljoonat ihmiset ympäri maailmaa sammuttavat valonsa tunniksi symbolisena eleenä ilmaston puolesta. Valojen sammuttaminen on myös suomalaisten suosituin tapa osallistua Earth Houriin. 31 prosenttia vastaajista sammutti valot lauantaina kello 20.30–21.30. Erityisen innokkaasti valojen sammuttamiseen osallistuivat naiset ja 1524-vuotiaat. Seuraavaksi suosituimmat osallistumistavat olivat kynttiläillallinen, tapahtumaan liittyvien viestien jako sosiaalisessa mediassa ja paikalliseen Earth Hour -tapahtumaan osallistuminen.

Lähes kaksi kolmasosaa vastaajista, 64 prosenttia, oli huomannut Earth Hour -tapahtuman. Naiset huomasivat tapahtuman miehiä useammin, ikäryhmistä puolestaan 1524-vuotiaat. Vanhimmat ikäryhmät huomasivat tapahtuman erityisesti televisiosta, nuoremmat sosiaalisesta mediasta.

“On ilahduttavaa, että viime vuotta useampi vastaaja tiesi, että Earth Hour on WWF:n järjestämä. Ihmiset myös jakavat tapahtumasta tietoa toisilleen, sillä aiempaa useampi suomalainen oli saanut tiedon tuntemaltaan ihmiseltä”, sanoo WWF:n viestinnän asiantuntija Minttu-Maaria Partanen.

Maailmanlaajuisesti Earth Houriin osallistui tänä vuonna 188 maata ja maantieteellistä aluetta. Sosiaalisessa mediassa kampanjan aihetunnisteella varustetut viestit saivat yli kaksi miljardia näyttökertaa, ja tunnisteet nousivat suosituimmiksi 26 maassa. Suomessa Earth Hour sammutti valoja kaikissa suurissa kaupungeissa ja kymmenissä kunnissa. WWF:n Earth Hour -tapahtumakartalle lisättiin yli 300 tapahtumaa Suomesta. Mukana oli niin päiväkoteja, kaupunkeja, kuntia, kouluja, yrityksiä kuin ravintoloitakin.

Kantar TNS kysyi Earth Houriin osallistumisesta internetpaneelissa 31.1.–1.4. Kyselyyn vastasi 1521 ihmistä. Otos on painotettu edustamaan manner-Suomen 15–79-vuotiasta väestöä eli väestömäärältään 4,3:a miljoonaa suomalaista.

Lue lisää Earth Hourista

Lisätiedot

Minttu-Maaria Partanen, viestinnän asiantuntija, puh. 050 349 6371, minttu-maaria.partanen@wwf.fi