Earth Hour tulee taas – WWF kirittää päättäjiä ympäristötoimiin keräämällä lupauksia planeetalle

Miljoonat ihmiset näyttävät jälleen Earth Hourissa, kuinka huoli ilmastonmuutoksesta ja luonnon köyhtymisestä koskettaa ihmisiä ympäri maailmaa. Suomessa Earth Hour kutsuu tekemään lupauksia planeetalle. Tapahtumaa vietetään 27. maaliskuuta kello 20.30.

Tänä vuonna kirjoitetaan uusiksi monta luonnon ja ilmaston kannalta merkittävää sopimusta. Luonnon supervuosi näkyy myös WWF:n Earth Hourissa, jossa miljoonat ihmiset näyttävät valomerkin ilmaston ja luonnon puolesta.

”Aiempien Earth Hour -tapahtumien valtavat osallistujamäärät osoittavat, että ihmiset ovat ymmärtäneet ilmastokriisin vakavuuden. Ilmastonmuutos on uhka luonnon monimuotoisuudelle. On tärkeää, että päättäjät kuuntelevat huolestunutta viestiä juuri tänä vuonna, sillä heillä on edessään lukuisia planeettamme kannalta tärkeitä päätöksiä”, sanoo WWF Suomen ilmastovastaava Bernt Nordman.

Koronapandemian vuoksi merkittäviä huippukokouksia siirrettiin vuodella eteenpäin. Tämän vuoden lokakuussa maailman valtioiden on määrä päättää uusista kansainvälisistä luonnonsuojelutavoitteista YK:n biodiversiteettikokouksessa Kiinan Kunmingissa. Marraskuussa tärkeitä päätöksiä on edessä ilmastokokouksessa Glasgow’ssa.

Kotimaassa tärkeä vaikuttamisen paikka on kuntavaalit, jotka käydään uuden aikataulun mukaisesti kesäkuussa. Kunnissa päätetään monista luonnon ja ilmaston kannalta merkittävistä toimista, kuten kaukolämmön tuotannosta, metsien käytöstä ja joukkoliikenteestä.

“Hallituksen tavoite on hiilineutraali Suomi vuonna 2035. Siihen päästään vain, jos kaikki yhteiskunnan osat hoitavat oman osuutensa. Kunnanvaltuustolla on keskeinen rooli muun muassa maankäytön suunnittelussa. Kuntapäättäjät ratkaisevat sen, onko fossiiliton elämäntapa käytännössä mahdollinen”, Nordman toteaa.

WWF kirittää kotimaisia päättäjiä toimiin keräämällä suomalaisilta lupauksia yhteiselle planeetalle. Kuka tahansa voi jättää lupauksen WWF:n Earth Hour -sivuilla. Päättäjillä on suurin vastuu ilmastonmuutoksen hillitsemisestä ja luonnon köyhtymisen pysäyttämisestä. Lupaukset osoittavat, että suomalaiset ovat valmiita tekoihin yhteisen planeetan hyväksi. Poliittisilla päättäjillä on vastuu luoda koko yhteiskunnan tasolla edellytyksen kestäville arjen valinnoille.

“Lupauksia on jo nyt jätetty monipuolisesti, mikä osoittaa, että luonnon ja ilmaston huomioiville päättäjille on luvassa tukea ja kiitosta”, Nordman sanoo.

Lupauksen tekemisen lisäksi Earth Houriin voi osallistua myös muilla tavoilla. Monet organisaatiot ovat jo ilmoittaneet sammuttavansa valot ja näyttävänsä perinteisen valomerkin maapallon puolesta. Myös muita tempauksia on luvassa etenkin verkossa. Esimerkiksi Hämeenlinnassa vietetään Earth Hourin kunniaksi Ilmaston viikkoa, joka tarjoaa ohjelmaa koronaturvallisesti muun muassa sosiaalisessa mediassa. Asikkalan kouluissa ja päiväkodeissa on puolestaan luvassa ilmastoystävällinen lounas Earth Hourin aattona.

WWF:n Earth Hour lyhyesti

• WWF:n Earth Hour sai alkunsa Australian Sydneyssä vuonna 2007, jolloin siihen osallistui yli kaksi miljoonaa ihmistä. Vuonna 2008 tapahtuma laajeni maailmanlaajuiseksi.

• Vuonna 2020 mukana oli yhteensä 190 maata ja maantieteellistä aluetta sekä miljoonia yksityishenkilöitä, yhteisöjä ja yrityksiä.

• Suomessa Earth Hour järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2009. Vuonna 2020 Earth Houriin osallistui noin 1,4 miljoonaa suomalaista (Kantar TNS).

• Tapahtuman aikana näytetään valomerkki maapallon puolesta sammuttamalla turhat valot. Tapahtuma tunnetaankin siitä, miten tuhannet maamerkit ympäri maailmaa sammuttavat valonsa tunnin ajaksi.

• WWF:n Earth Hour ei ole sähkön- eikä energiansäästötempaus, vaan tapahtuman tarkoitus on innostaa ihmisiä ilmasto- ja luontoystävälliseen elämään ja viestiä päättäjille, että ilmastonmuutoksen ja luonnon köyhtymisen torjunta edellyttää ripeitä toimia.

• WWF:n Earth Houria vietetään tänä vuonna lauantaina 27.3.2021 kello 20.30–21.30 paikallista aikaa. Kaikki Earth Hour -tapahtumat näet täältä.

Ohjelmajohtaja
Bernt Nordman