Vieraat kasvilajit uhkaavat suomalaista luontoa

Haitalliset vieraskasvit ovat vakava uhka luonnon monimuotoisuudelle. Tänä vuonna jo lähes 500 ihmistä on osallistunut WWF:n ja Allergia,- iho- ja astmaliiton järjestämiin talkoisiin, joissa on torjuttu vieraskasvien, kuten kurtturuusun ja jättipalsamin, leviämistä.

Vieraskasvit ovat lajeja, jotka ovat siirtyneet luontaisilta esiintymisalueiltaan ihmisen mukana uusille alueille. Osa näistä lajeista menestyy hyvin ja ne leviävät tehokkaasti edelleen. Nopeasti leviävät vieraskasvit, esimerkiksi merenrannoilla menestyvä kurtturuusu, tukahduttavat tieltään miltei kaiken muun kasvillisuuden. Kun luontainen kasvilajisto taantuu tai häviää, katoavat myös niistä riippuvaiset perhoset, kovakuoriaiset ja pistiäiset.

”Vieraskasvien torjuminen on tärkeää, sillä ne ovat uhka kymmenille maassamme luontaisesti esiintyville lajeille. Suomessa olemme kuitenkin vielä tilanteessa, jossa voimme selättää tämän kasvavan ympäristöongelman, jos puutumme asiaan välittömästi”, WWF:n suojeluasiantuntija Teemu Niinimäki sanoo.

WWF käynnisti viime kesänä yhteistyössä Allergia- iho- ja astmaliiton kanssa hankkeen, jossa keskitytään haitallisten vieraskasvien torjumiseen järjestämällä talkoita ympäri Suomen. Talkoita ja tapahtumia järjestettiin viime kesänä yhteensä 35 kappaletta, muun muassa Hangossa, Helsingissä, Joensuussa ja Oulussa, ja niihin osallistui yli 470 vapaaehtoista.

”Tulevina vuosina tulemme kasvattamaan talkoiden määrää entisestään. Lisäksi koulutamme vapaaehtoisia vetämään ja järjestämään talkoita itsenäisesti, jolloin työn vaikuttavuus vain kasvaa”, Niinimäki sanoo.

Vieraslajien kitkeminen edistää terveyttä

Luontaisen lajistomme lisäksi vieraslajien torjunnasta hyötyy myös itse talkoolainen, sillä luonnossa liikkumisella on runsaasti terveysvaikutuksia.

”Kosketus monimuotoiseen luontoon rikastuttaa kehon mikrobistoa, vahvistaa immuunitasapainoa ja suojaa monilta sairauksilta, kuten allergialta ja astmalta. Nykyään erityisesti kaupunkiympäristössä asuvien luontaisen immuniteetin kehitys jää usein vajaaksi, mikä aiheuttaa liiallista reagoimista esimerkiksi siitepölyyn tai ruoka-aineisiin”, kertoo Terve askel luontoon -hankkeen koordinaattori Tiina Parkkima Allergia-, Iho- ja Astmaliitosta.

Innostuitko?

Tule mukaan talkoisiin!

Talkoissa pääset auttamaan luontoa torjumalla haitallisia vieraslajeja.

Ilmoittaudu talkoisiin

Tule mukaan talkoisiin!

Talkoissa pääset auttamaan luontoa torjumalla haitallisia vieraslajeja.