Näillä teoilla voit vähentää ylikulutustasi

Viime vuosina maailman ylikulutuspäivä on asettunut heinä-elokuulle. Käytämme siis noin seitsemässä kuukaudessa luonnonvarat, joiden pitäisi riittää koko vuodeksi. Keräsimme yhteen vinkit, joilla jokainen voi aloittaa oman jalanjälkensä pienentämisen.

Ylikulutuksen taittaminen vaatii ennen kaikkea poliittisia päätöksiä. Niitä tarvitaan sekä ilmastokriisin ratkaisemisessa, luontokadon pysäyttämisessä että luonnonvarojen ylikulutuksen purkamisessa.

Lisäksi jokainen meistä voi tehdä arjessa valintoja luonnon puolesta sekä antaa äänensä kuulua päättäjille. Asuminen, liikkuminen, ruoka sekä tavaroiden ja palveluiden kulutus vastaavat suurimmasta osasta yksityisen kulutuksen luonnonvarojen kuluttamisesta.

Poimi nämä vinkit ylikulutuksen vähentämiseen arjessasi

1 Valitse kasvipainotteista ruokaa

Ruoka on ympäristön kannalta tärkein arjen valinta. Eläinperäisellä ruualla on suuret ilmasto- ja ympäristövaikutukset. Voit vähentää ruoan ympäristövaikutuksia erityisesti suosimalla kasvispainotteista ruokavaliota. Lisäksi kannattaa vähentää ruokahävikkiä ja suosia vastuullisesti tuotettuja elintarvikkeita.

2 Suosi joukkoliikennettä

Vähennä henkilöauton käyttöä, suosi joukkoliikennettä ja pyöräile tai kävele lyhyemmät matkat. Se tekee myös hyvää keholle. Valitse kotimaisia tai naapurimaiden lomakohteita. Vältä lentämistä ja tee lomamatkat junalla tai bussilla.

3 Valitse uusiutuvaa energiaa ja edistä energiatehokkuutta

Vaihda sähkösopimus tuuli- ja aurinkovoimaan. Varmista, että esimerkiksi lämmityksen ja ilmastoinnin säädöt ovat kunnossa. Sisälämpötilan alentaminen vähentää energiankulutusta. Omakotitalossa päästöjä voi pienentää korvaamalla fossiilisiin polttoaineisiin perustuvan lämmitysratkaisun kestävästi tuotetulla uusiutuvalla energialla, esimerkiksi maalämmön tai aurinkoenergian avulla. Myös taloyhtiöissä kannattaa tutkia näitä mahdollisuuksia. Rakennusten energiatehokkuusinvestoinnit ovat todellinen ilmastoteko, ja ne voi olla mahdollista rahoittaa kestävistä ratkaisuista syntyvillä säästöillä.

4 Vältä hukkaneliöitä

Asunnon koko ja sijainti vaikuttavat siihen, kuinka luonnonvaratehokkaaksi arkesi muodostuu. Suuri asunto kaukana tai maltillisen kokoinen asunto läheltä vaikuttavat ratkaisevasti asumisen ympäristövaikutuksiin.

5 Pohdi kulutustasi

Harkitse, tarvitsetko oikeasti haluamaasi tavaraa. Jos tarvitset, mieti, voisitko vuokrata tai lainata sen ostamisen sijaan. Suurimman osan tarvitsemistamme tavaroista voi ostaa myös käytettynä. Jos tavara tai vaate on rikkoutunut, selvitä, voisiko sen korjata uuden ostamisen sijaan.

6 Vaikuta yhteiskunnassa

Meillä ei ole vaaraa aikailla ympäristökriisin torjunnassa. Mitä useampi vaatii päättäjiltä vahvoja ympäristötoimia, sitä vaikuttavampia yhdessä olemme. Tarkista vaaliehdokkaasi ympäristökannat, kirjoita mielipidekirjoitus, ota suoraan yhteyttä poliitikkoihin, osallistu ympäristötapahtumiin tai liity ympäristöjärjestöjen vapaaehtoisiin.

7 Kannusta muita

Ystävät ja läheiset ovat meille tärkeä vertailujoukko mielipiteiden muodostamisessa. Näytä esimerkkiä, houkuttele mukaan ja tsemppaa somessa. Voit myös vaikuttaa yrityksiin kertomalla, että haluat yhden maapallon mukaisia tuotteita ja palveluita.

Artikkeli päivitetty: 18.11.2021

Tutustu resepteihin

Muhkeita makuja ympäristöystävällisistä raaka-aineista.

Katso maukkaat ohjeet

Tutustu resepteihin

Muhkeita makuja ympäristöystävällisistä raaka-aineista.