Maapallon metsät katoavat hälyttävää tahtia – näillä viidellä käytännön keinolla torjumme metsäkatoa eri puolilla maailmaa

Maapallon suuret metsäalueet hillitsevät ilmastonmuutosta ja ylläpitävät elämän monimuotoisuutta maapallolla. Taistelemme metsäkatoa vastaan Amazonin lisäksi esimerkiksi Itä-Afrikassa, Himalajalla ja Kaakkois-Aasiassa. Kokosimme viisi konkreettista toimenpidettä, joilla torjumme metsäkatoa eri puolilla maailmaa.

1. Kadonnutta metsää palautetaan Nepalissa

Palautamme kadonneita metsäalueita takaisin Etelä-Nepalissa. Olemme olleet mukana metsittämässä hävitettyjä metsäkäytäviä, jotka ovat elintärkeitä paitsi paikallisille ihmisille myös metsissä eläville eläinlajeille.

Katso, kuinka metsä palaa 15 vuodessa Nepaliin

2. Tansaniassa tuotiin jo sukupuuttoon kuolleeksi luokiteltu puulaji takaisin luontoon

Paikalliset pitelevät puuntaimia Tansaniassa

Lähes 30 000 Erythrina schliebenii-puulajin taimea istutettiin Tansaniassa 2019. Lajia on käytetty mm. lääkekasvina ja se oli lähes kuollut sukupuuttoon hakkuiden takia.

Elvytämme Kaakkois-Tansaniassa aiemmin lähes sukupuuttoon kuollutta puulajia takaisin sen alkuperäiselle elinalueelle. Erythrina schliebenii-puulaji elää ainoastaan Tansaniassa ja sen luultiin kuolleen sukupuuttoon vuonna 2008. Silloin lajin viimeinen tiedetty yksilö hakattiin kaupallisten hakkuiden seurauksena. Vuonna 2012 kartoitusryhmä löysi kuitenkin alle 50 puun esiintymän Kaakkois-Tansaniasta. Nyt puulaji on saatu palautettua WWF:n tekemien istutusten ansiosta takaisin luontoon. Kolmen vuoden aikana alueelle on istutettu lähes 30 000 puuntaimea.

3. Borneolla suojellaan yhtä maailman vanhimmista sademetsäalueista

Oranki puussa Sumatralla.

Borneon saaren keskellä sijaitseva suuri Heart of Borneo-alue on koti lukuisille lajeille, mm. uhanalaisille orangeille.

Olemme suojelemassa Indonesian Borneolla sijaitsevia ikivanhoja sademetsiä. Olemme saaneet kaikki Borneon valtiot sitoutumaan tavoitteeseen suojella jopa 220 000 nelikilometrin suuruinen Heart of Borneo-alue. Alueen koko vastaa yli 60 prosenttia Suomen pinta-alasta. Alueella sijaitsee muun muassa yksi maailman vanhimmista vuoristosademetsistä, Muller-Schwanerin vuoristometsä. WWF Suomi on alusta asti ollut tukemassa Heart of Borneon suojelua ja jatkaa työtä edelleen.

4. Metsitämme uudelleen Laosissa kadonneita metsäalueita

Ilmakuva näyttää metsäkadon vaikutuksia Laosissa.

Metsitämme Pohjois-Laosissa kuvassa näkyviä paljaita alueita, joissa kerran kasvoi sademetsää.

Ennallistamme metsää Pohjois-Laosissa Kaluemin ja Ta Oin alueille, joilla kerran kasvoi sademetsä. Metsittämämme alueet ovat menettäneet metsäpeitteensä kestämättömien hakkuiden takia. Metsää kasvatetaan takaisin yhteistyössä paikallisten kanssa: kyläläiset saavat metsästä hyötyjä, mikäli metsän annetaan kasvaa takaisin. Alkuvaiheessa alueille istutettiin 2000 puun taimea, jotka sisältävät sekä paikallisille hyödyllisiä hedelmäpuita että alueen alkuperäisiä ja uhanalaisia puulajeja.

5. Kuivattamalla tuhottuihin suosademetsiin palautetaan vettä Indonesiassa

Indonesiassa rakennetaan patoa sulkemaan kanavia, joita on rakennettu sademetsän kuivattamiseen.

Suosademetsän kuivattamiseksi kerran rakennettuja kanavia suljetaan Borneossa Sebangaun kansallispuistossa. Kanavien sulkemisen ansiosta vesi palaa suosademetsiin ja elinympäristö pääsee hiljalleen toipumaan.

Maailman suot ovat ilmastonmuutoksen torjunnan kannalta avainasemassa, sillä ne ovat maailman suurin maalla oleva hiilidioksidivarasto. Mikäli suot tuhotaan, valtava määrä hiilidioksidia vapautuu ilmakehään ja kiihdyttää ilmastonmuutosta entisestään.

Indonesiassa on puolet maailman soista. Soiden tilanne on hälyttävä, sillä niitä kuivatetaan ja poltetaan maatalouden tieltä jatkuvasti. Olemme kunnostamassa ja suojelemassa kahta miljoonaa hehtaaria suoalueita mm. Borneon saarella. Käytännössä työ on ojien ja kanavien sulkemista, puiden istutusta ja paikallisten vapaaehtoispalokuntien tukemista varustein ja koulutuksin.

WWF suojelee metsiä ja tekee metsäkadon vastaista työtä Suomen kehitysyhteistyövaroin Indonesiassa, Mekongin alueella, Himalajalla ja Itä-Afrikassa.

Mitä sinä voit tehdä?

Vuorigorillan poikanen

Auta Sademetsä-kummina

Tuellasi suojelemme luonnon monimuotoisuuden aarreaittoja, joita tuhotaan hälyttävällä vauhdilla. Tavoitteemme on pysäyttää maailman metsäkato vuoteen 2030 mennessä. Siihen pystymme vain yhdessä.

Lahjoita alk. 10 €/kk
Vuorigorillan poikanen

Auta Sademetsä-kummina

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje

WWF:n uutiskirjeen avulla pysyt kartalla luonnonsuojelun tuoreimmista kuulumisista. Uutiskirje kolahtaa sähköpostiluukkuusi kerran kuukaudessa.

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje