Ministeritapaaminen, kansainvälistä yhteistyötä ja Linnan juhlat: Tätä on vapaaehtoistyö WWF Nuorissa

WWF Nuoret on ryhmä, jossa nuoret pääsevät aidosti vaikuttamaan maapallomme hyvinvointiin. Haemme parhaillaan uusia vapaaehtoisia nuoria tähän ryhmään. WWF Nuorten nykyiset jäsenet kertovat, mitä he ovat vapaaehtoistyössä kokeneet ja oppineet.

WWF Nuoriin kuuluu 18–25-vuotiaita yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta kiinnostuneita nuoria. He toteuttavat WWF:n kanssa yhteistyössä esimerkiksi ruokavalintoihin liittyvää viestintää, järjestävät tapahtumia ja vaikuttavat poliittisiin päättäjiin. Ryhmän jäsenet kertovat, mikä on ollut heille ikimuistoisin kokemus WWF Nuorissa.

Puhe Arktisten maiden ulkoministereille Rovaniemellä toukokuussa 2019

– Ministerikokouksen lounastapahtumassa puhuminen oli yksi WWF Nuorissa työskentelyni kohokohdistani. Oli upeaa, että nuorille annettiin mahdollisuus puhua suoraan ministereille. WWF Nuorissa tehdyn poliittisen ja kansainvälisen työn kautta olen kokenut muutaman oivalluksen. Puhujia on monen tasoisia, jopa valtionpäämies- ja ministeritasolla, ja siksi omaa suoritustaan ei pidä hävetä eikä turhaan jännittää. Se ei varmasti mene niin huonosti, että se jäisi huonoudessaan kenenkään mieleen. En siis juuri jännittänyt puheosuuttani, vaan ilokseni pystyin nauttimaan tilanteesta. Oli hieno kokemus olla opiskelijana edes hyvin pieni osa sitä kaikkea.
-Julia Wright

Hallintoneuvostossa presidentti Tarja Halosen seurassa

– Olen ollut WWF Suomen hallintoneuvoston jäsen vuodesta 2017 ja edustan siellä WWF Nuoria. Mielestäni on hieno ele WWF:ltä, että nuorten edustaja on otettu mukaan järjestön korkeimpaan päättävään elimeen. Hallintoneuvosto vahvistaa joka vuosi WWF:n toimintasuunnitelman, talousarvion ja tilinpäätöksen. Toki hallintoneuvoston työ on hyvin kaukana konkretiasta, joten itse ympäristönsuojelutyö tapahtuu esimerkiksi meidän nuorten ryhmämme toiminnan kautta. On ollut kuitenkin mielenkiintoista ja opettavaista päästä näkemään järjestön toimintaa myös tällä tasolla ja päästä tutustumaan WWF:n taustalla vaikuttaviin suurempiin linjoihin.
– Eeva-Maija Kakko

Arktinen yhteistyö vei Alaskaan

– Jännittävin juttu WWF Nuorissa oli kuukauden reissu Alaskaan. Tutustuimme Alaskassa alkuperäiskulttuureihin sekä arktisia alueita koskettaviin ympäristöuhkiin, kuten luonnon monimuotoisuuden heikkenemiseen ja luonnonvarojen kulutukseen. Asuimme Unalaskan saarella tutustuen paikalliseen alkuperäisheimoon ja sen historiaan sekä toteutimme saarella kestävän kehityksen projektia. Reissu oli todella opettavainen ja ehdottomasti ikimuistoisimpia kokemuksiani ikinä.
– Niina Jyränen

Youth Summiteja Saksassa, Itävallassa ja Rovaniemellä

– Olen ollut mukana WWF Youth Summitissa Itävallassa ja Saksassa, joissa on ideoitu ja suunniteltu yhteisiä projekteja eri maiden WWF Nuorten kesken. Olen saanut niistä mahtavia kansainvälisiä suhteita ja oppinut muista maista, niiden kulttuureista ja ihmisistä sekä eri maiden tavoista toimia. Olen tavannut myös alkuperäiskansojen ihmisiä, mikä on tuonut aivan uuden kuvan ympäristön suojeluun erityisesti Arktisilla alueilla.
– Fanny Aapio

Työskentely WWF Nuorissa toi kutsun Linnan juhliin

– Sain kutsun Linnan juhliin vuonna 2018 koordinoituani WWF:n ja Arktisen neuvoston luonnonsuojelutyöryhmä CAFF:n kansainvälistä Arctic Youth Summit -tapahtumaa ja siihen liittyvää nuorten vaikuttajien ryhmää. On hienoa, että presidenttipari valitsi Linnan juhlien teemaksi ympäristön, ja osoittivat sitä kautta ympäristönsuojelun olevan tärkeää.
– Eeva-Maija Kakko

Konkreettisia ympäristötekoja

– Työskentely WWF Nuorissa on toiminut loistavana tapana käsitellä omaa maailmantuskaa ja kanavoida se konkreettiseksi tekemiseksi ja toiminnaksi. Samalla olen oppinut konkreettisia taitoja nettisivujen ylläpitämisestä, tapahtumien järjestämisestä ja ihmisten kohtaamisesta. Olen päässyt luennoimaan Tampereen yliopistolle, paneelikeskusteluun Berliinin Pohjoismaisiin suurlähetystöihin ja haastattelemaan kansanedustajaehdokkaita. Ennen kaikkea olen kuitenkin päässyt tekemään tärkeää ja mielekästä ympäristötyötä muiden tiimiläisten kanssa, joista työskentelyn lomassa tuli myös hyviä ystäviäni.
– Julia Wrigth

Sinua saattaa kiinnostaa