Nuorten ilmastoliike ei laannu – ilmastolakoilla halutaan vaikuttaa päättäjiin

Ruotsalaisen Greta Thunbergin aloittama ilmastolakko on muovautunut parin vuoden aikana kansainväliseksi nuorten ilmastoliikkeeksi. Myös Suomessa ilmastolakkoihin on osallistunut nuoria ympäri maata. WWF Nuoret kertovat, mitä he toivovat ilmastolakoilla saavutettavan.

”Ilmastonmuutoksen torjuminen on niin tärkeä asia, että sen vuoksi kannattaa lähteä osoittamaan mieltä”, sanoo ilmastolakkoon osallistunut 22-vuotias teologian opiskelija Aada Lehtinen.

Myös Taru Tornikoski, 19, on osallistunut ilmastolakkoon. Sekä Lehtinen että Tornikoski kuuluvat WWF Nuoriin. Vapaaehtoisryhmä WWF Nuoret muun muassa ideoi ja toteuttaa kestävän ruuankulutukseprojekteja sekä innostaa muita suomalaisnuoria mukaan WWF:n toimintaan.

Lakossa Tornikoski ja Lehtinen haluavat viestiä päättäjille ilmastonmuutoksen vakavuudesta ja ohjata heitä tekemään ilmaston kannalta parempia päätöksiä.

Lakko on hyvä keino osoittaa päättäjille, että me nuoret ja ihan kaikki haluamme torjua ilmastonmuutosta”, biologiaa opiskeleva Tornikoski sanoo.

Tornikosken toiveena on, että hallitus ja yritykset sitoutuisivat hiilineutraaliuteen ja että ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi tehdään jotain. Pelkkä puhe ei riitä.

Lehtisen mukaan tavoitteita on, mutta toimintaa tarvitaan.

”On tärkeää, että arjen ilmastotekojen lisäksi vaikutetaan aktiivisesti päättäjiin”, Lehtinen sanoo.

Ilmastolakko on keino kanavoida ahdistusta

WWF:n ympäristökasvatuksen johtava asiantuntija Sanna Koskinen kertoo, että suurin osa suomalaisista nuorista kokee epävarmuutta tulevaisuutensa suhteen ilmastonmuutoksen takia.

”Se, että isot joukot lähtevät yhdessä vaikuttamaan ja toimimaan, tarjoaa parasta lääkettä ahdistukseen. Nuorten toiminnalla on jo nyt ollut paljon vaikutusta. Nuorten kansainvälinen ilmastoliike on nostanut ilmastohuolen ja vaatimukset pikaisista toimista kaikkien tietoisuuteen. Ilmastosta puhuvat nyt sekä päättäjät että tavalliset kansalaiset”, Koskinen sanoo.

Lehtinen kokee mielenosoituksen helposti lähestyttävänä tapana vaikuttaa. Lehtisen mukaan ilmastomielenosoituksessa ihmiset ovat saman asian puolella, eikä omien ajatusten kanssa jää yksin.

Tornikoski kannustaa nuoria kanavoimaan tarmonsa toimintaan.

”Se helpottaa, että tekee jotain konkreettista ilmaston hyväksi”, hän sanoo.

Tekstiä on muutettu 12.3. kello 15.30. Tekstiä on paikoin muotoiltu ja ensimmäinen kappale ilmastolakosta on poistettu, sillä perjantain 13.3. ilmastolakot ainakin Helsingissä ja Tampereella peruttiin koronaviruksen leviämisuhan vuoksi.

Teksti oli alunperin: “Tämän viikon perjantaina, kansainvälisen ilmastolakon vuosipäivänä, nuoret kokoontuvat osoittamaan mieltään ilmaston puolesta. Lakkoja järjestetään ympäri Suomen esimerkiksi Helsingissä, Tampereella ja Oulussa.

Auta Ilmasto-kummina

Kummina tuet poliittista vaikuttamistyötämme sekä ilmastonmuutoksesta kärsivien lajien ja elinympäristöjen suojelua koko kansainvälisen verkostomme voimin. Nyt on kiire toimia yhdessä!

Lahjoita alk. 10 €/kk

Auta Ilmasto-kummina