Kansalaisten vetoomus vaikutti: jo yli 40 valtiota kannattaa kansainvälisen muoviroskasopimuksen solmimista

Maailman päättäjät ovat kuunnelleet 1,5 miljoonaa ihmistä, jotka allekirjoittivat vetoomuksen kansainvälisen muoviroskasopimuksen puolesta. Nyt sopimusta kannattaa yli 40 valtiota ympäri maailman, ja se on askeleen lähempänä toteutumista.

Maailman meriin päätyy vuosittain kahdeksan miljoonaa tonnia muovia. Siitä kärsivät niin ihmiset, kalat, merikilpikonnat, valaat, linnut kuin korallitkin. Ennusteen mukaan merten muoviroska voi jopa tuplaantua vuoteen 2030 mennessä, mikäli nykyistä kehitystä ei saada pysäytettyä.

Hyvä uutinen on, että kansainvälisellä sopimuksella, joka lopettaisi muoviroskan päätymisen meriin vuoteen 2030 mennessä, on nyt vahva kansalaisten ja päättäjien tuki ympäri maailman. WWF luovutti 1,5 miljoonan ihmisen allekirjoittaman vetoomuksen muoviroskasopimuksen puolesta lokakuussa kansainvälisessä Our Ocean -konferenssissa Oslossa, jossa se sai huikean vastaanoton: isäntämaa Norja sekä Ruotsi ja Grenada ilmoittivat tukevansa kansainvälisen sopimuksen laatimista vuoteen 2023 mennessä. Nyt sopimusta kannattaa jo yli 40 valtiota EU:n, Tyynenmeren, Karibian ja Pohjoismaiden alueelta.

”Kiitos kaikille yli 13 000 allekirjoittaneelle suomalaiselle. Työ ei ole valmis, mutta suunta on oikea. Jatkamme työtä hellittämättä, kunnes sopimus saadaan aikaan. Tavoitteena on valmis sopimus vuoteen 2023 mennessä”, sanoo WWF Suomen meriasiantuntija Anna Soirinsuo.

Muoviroskaongelman ratkaiseminen vaatii yhteistyötä. Seuraavaksi WWF:n tavoitteena on saada neuvottelumandaatti YK:lta jo ensi vuodelle, jotta sopimus saataisiin voimaan vuonna 2023. Toteutuessaan YK-vetoinen sopimus velvoittaisi kaikkia allekirjoittajamaita tekemään konkreettisia vähennyksiä ja toimintasuunnitelmat, joissa ilmoitetaan muovijätteen kierrätysprosentit. WWF vaatii, että sopimuksen tavoitteena on oltava, että kaikki käytetty muovi kerätään tulevaisuudessa kierrätykseen. Sen on sisällettävä myös keinoja, joilla tuetaan kehittyvien maiden jätehuoltoa.

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje

WWF:n uutiskirjeen avulla pysyt kartalla luonnonsuojelun tuoreimmista kuulumisista. Uutiskirje kolahtaa sähköpostiluukkuusi kerran kuukaudessa.

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje

Auta Itämeri-kummina

Itämeri on yksi maailman herkimmistä ja saastuneimmista meristä. Suojelemme Itämerta ja sen lajeja pitkäjänteisesti sisävesistämme saakka. Sinun tuellasi se on mahdollista.

Lahjoita alk. 10 €/kk

Auta Itämeri-kummina