YK:n muoviroskasopimusneuvottelujen toiseksi viimeinen kierros päättyi: ei vieläkään päätöstä sopimuksen sitovuudesta, valtiot sopivat lisätyöskentelystä ennen viimeisiä neuvotteluja

Vaikka sovittavaa jäi vielä paljon, tuorein neuvottelukierros osoitti suurimman osan maailman maista haluavan vahvan muoviroskasopimuksen.

YK:n maailmanlaajuista sopimusta muovisaasteen lopettamiseksi sorvattiin tällä kertaa Ottawassa Kanadassa. Neuvottelujen toiseksi viimeinen neuvottelukierros päättyi eilen ristiriitaisissa tunnelmissa.

Neuvottelut olivat jossain määrin onnistuneet sen osalta, että kokouksessa kehitettiin esimerkiksi sääntöjä ongelmallisten ja vältettävissä olevien muovituotteiden kieltämiseksi.

Maat eivät kuitenkaan päässeet yksimielisyyteen yhdestä ydinkysymyksestä, eli siitä, tuleeko muoviroskasopimuksesta maailmanlaajuisesti oikeudellisesti sitova vai jatketaanko kansallisten suunnitelmien ja vapaaehtoisten toimenpiteiden avulla. Avoimeksi jäi myös se, sisältääkö sopimus toimenpiteitä muovin tuotannon ja kulutuksen vähentämiseksi.

”Neuvotteluissa käytiin rakentavaa keskustelua sopimuksen tavoitteista ja sisällöstä, mutta suuret linjaukset jäivät yhä tekemättä: saammeko vahvan sopimuksen yhteisillä globaaleilla säännöillä, joita suurin osa maailmasta vaatii, vai päädymmekö vapaaehtoisiin toimiin”, summaa WWF:n kansainvälisen muovipolitiikkatyön johtaja Eirik Lindebjerg.

Vapaaehtoisuuteen perustuva muoviroskan sääntely on tuonut meidät tähän pisteeseen, missä nyt olemme: muovin tuotanto-, kierrätys- ja hävittämisjärjestelmät ovat kestämättömiä. Maailmassa valmistetaan vuosittain yli 430 miljoonaa tonnia muovia, josta noin 60 prosenttia menee kertakäyttöisiin tuotteisiin. Maailman merissä arvioidaan jo nyt olevan yli 150 miljoonaa tonnia muovijätettä. Arvioiden mukaan meriin päätyy vuosittain 9–14 miljoonaa tonnia muovia.

Lisätyöskentelystä toivoa viimeisiin neuvotteluihin

Muoviroskasopimusneuvottelujen viimeinen neuvottelukierros pidetään Busanissa, Etelä-Koreassa marraskuussa. Koska työtä on edelleen erittäin runsaasti, maat sopivat pitävänsä virallisia lisätyösessioita jo ennen viimeistä neuvottelukierrosta. Lisäkokouksissa tullaan käsittelemään muun muassa haitallisten ja vältettävissä olevien muovituotteiden ja kemikaalien listaamista, muovituotteiden uudelleenkäytön ja kierrätettävyyden suunnittelua sekä analysoimaan muoviroskasopimuksen täytäntöönpanoa varten tarvittavaa rahoituspakettia.

Neuvottelujen välinen työ, maajohtoiset tekniset kokoukset, ministerikonferenssit ja epäviralliset neuvottelut ovat kaikki välttämättömiä sen varmistamiseksi, että neuvottelijat saapuvat viimeiseen kokoukseen Busaniin valmiina neuvottelemaan ja viimeistelemään sopimus.

”Nyt päättynyt toiseksi viimeinen neuvottelukierros osoitti, että suurin osa maailman maista haluaa vahvan muoviroskasopimuksen, jossa on sitovat globaalit säännöt haitallisille ja vältettävissä oleville muoveille ja yhteiset tuotesuunnitteluvaatimukset. Maailman johtajilla on nyt ennennäkemätön tilaisuus näyttää poliittista tahtoaan ja saada aikaan sopimus, joka pystyy uskottavasti pistämään kampoihin hälyttävää vauhtia kasvavalle muoviroskakriisille”, WWF Suomen meriasiantuntija Iiris Kokkonen sanoo.

Auta Itämeri-kummina

Itämeri on yksi maailman herkimmistä ja saastuneimmista meristä. Suojelemme Itämerta ja sen lajeja pitkäjänteisesti sisävesistämme saakka. Sinun tuellasi se on mahdollista.

Lahjoita alk. 10 €/kk

Auta Itämeri-kummina