Neljä asiaa, jotka Madridin ilmastokokouksesta on hyvä tietää

Madridissa käydään parhaillaan ilmastoneuvotteluja YK:n kansainvälisessä ilmastokokouksessa. Keräsimme vastaukset neljään ilmastokokousta koskevaan kysymykseen.

Madridin ilmastokokous on vuoden tärkein paikka, jossa valtiot voivat kertoa, kuinka ne aikovat puuttua ilmastokriisiin. Nykymeno johtaisi yli kolmen asteen lämpenemiseen, joten valtioiden pitää lisätä ilmastotoimiaan merkittävästi. Keräsimme vastaukset neljään kysymykseen kokouksesta ja siellä tarvittavista päätöksistä.

1 Mitkä ovat Madridin ilmastokokouksen kolme tärkeintä asiaa?

Madridin ilmastokokouksessa neuvotellaan Pariisin ilmastosopimuksen toimeenpanosta ja muun muassa ilmastorahoituksesta. WWF:n ilmastoasiantuntija Mia Rahunen kertoo, mistä kolmesta tärkeimmästä asiasta odotamme tuloksia.

2 Mikä ihmeen Pariisin ilmastosopimuksen artikla 6?

Madridin ilmastokokouksen yksi tärkeimmistä neuvottelukohdista on Pariisin ilmastosopimuksen artikla 6. Se sisältää periaatteet, joilla päästövähennyksistä voidaan käydä kauppaa. WWF-USA:n kansainvälisen ilmastotyön varajohtaja Brad Schallert kertoo, millaiset yhteiset säännöt sille tarvitaan ja mitkä vaarat pitää välttää.

3 Voivatko yksittäiset maat estää kokouksen onnistumisen?

Yhdysvallat eroaa Pariisin sopimuksesta ja Brasilia jarrutti neuvottelujen etenemistä Puolan ilmastokokouksessa viime vuonna. Voivatko yksittäiset maat estää Madridin ilmastokokouksen onnistumisen? Kansainvälisten ilmastoasioiden pääneuvottelija Outi Honkatukia vastaa.

4 Mikä on EU:n ja Suomen rooli ilmastokokouksessa?

Suomi toimii parhaillaan EU:n puheenjohtajamaana. EU on aiemmissa ilmastokokouksissa toiminut merkittävänä ilmastopäätösten kirittäjänä. Miten käy tänä vuonna? Ympäristö- ja ilmastoministeri Krista Mikkonen vastaa.

Auta Ilmasto-kummina

Kummina tuet poliittista vaikuttamistyötämme sekä ilmastonmuutoksesta kärsivien lajien ja elinympäristöjen suojelua koko kansainvälisen verkostomme voimin. Nyt on kiire toimia yhdessä!

Lahjoita alk. 10 €/kk

Auta Ilmasto-kummina