Earth Hour tulee jälleen! Tapahtuma kannustaa yhteisöllisyyteen ja vaikuttamaan arjen valinnoilla

Maailman suurin ympäristötapahtuma WWF:n Earth Hour järjestetään pian. Sadat miljoonat ihmiset lähes 200 maassa näyttävät valomerkkiä ilmaston ja luonnon puolesta 26. maaliskuuta kello 20.30. WWF Suomi kannustaa tämän vuoden kampanjassaan jokaista kokeilemaan pieniä muutoksia arjessaan ja tekemään lupauksen maapallolle

WWF:n Earth Hour luo jälleen yhteisöllisyyden ja toivon tunnetta maaliskuun viimeisenä lauantaina.

”Earth Hour ei ole pelkästään valojen sammutusta, vaan se kannustaa vastuullisiin valintoihin, lisää tietoa ilmastonmuutoksesta ja luontokadosta sekä herättää toivoa paremmasta tulevaisuudesta. Earth Hour tarjoaa tilaisuuden yhteisöllisyyteen ja yhdessä olemiseen näinä haastavina aikoina”, kertoo WWF Suomen viestintäjohtaja Joonas Fritze.

Viime vuoden tapaan WWF kerää lupauksia maapallolle ja kannustaa ihmisiä jakamaan lupauksensa somessa. Sillä miten Suomessa syödään, liikutaan ja kulutetaan, on suuri vaikutus ilmastoon ja ympäristöön maailmanlaajuisesti. Tänä vuonna lupauksen maapallolle ovat tehneet muun muassa sisällöntuottaja Sita Salminen, toimittaja-kirjailija Laura Friman sekä vatsastapuhuja Sari Aalto.

”Erilaiset somehaasteet ja vaikuttajien näyttämät esimerkit voivat saada aikaan pysyvämpiä muutoksia omaan kuluttamiseen ja käyttäytymiseen. Muutoksen aloittaminen on aina hankalaa, mutta yhdessä sekin on helpompaa. Earth Hour onkin loistava tilaisuus kannustaa ja innostaa kavereitakin tekemään lupauksen maapallolle. Pienilläkin arjen muutoksilla voi saada suurta aikaan, varsinkin kun teot kerrataan sadoilla, tuhansilla ja jopa miljoonilla”, kertoo Earth Hourin tuottaja Maria Rautio-Runeberg.

Valojen sammutus on symbolinen ele

Earth Hourista on vuosien saatossa kasvanut maailmanlaajuinen kansanliike, joka osoittaa päättäjille ja elinkeinoelämälle vaatimuksia tiukempiin toimiin ympäristönsuojelun puolesta. Earth Hourin joukkovoima on muun muassa auttanut suojelemaan 3,4 miljoonan hehtaarin kokoisen merialueen Argentiinassa. Kyse ei siis ole energiansäästökampanjasta.

”Earth Hourin tavoite on luoda aktiivinen yhdessä tekemisen ilmapiiri, sillä vain yhdessä meidän on mahdollista saada muutosta aikaan. Ei vain tunnin ajan, vaan tunnista toiseen. Samalla on muistettava, että vaikka jokainen pieni teko on tärkeä, päävastuun ympäristönsuojelussa tulee olla päättäjillä ja talouselämän vaikuttajilla”, WWF Suomen pääsihteeri Liisa Rohweder muistuttaa.

Yritykset, organisaatiot, kunnat ja oppilaitokset ovat tärkeä osa Earth Hourin rakentamista. Lukuisat maamerkit VR:n kivimiehistä Lahden Sibeliustaloon sammuttavat valonsa ja kunnat Hangosta Utsjoelle osallistuvat monenlaisin tavoin tapahtumaan. Tänä vuonna WWF tarjoaa ala- ja yläkouluille sekä lukioille kattavan, usean oppiaineen kattavan Earth Hour -teemaviikon. Earth Hour tavoittaa erittäin hyvin suomalaiset: TNS Kantarin kyselytutkimusten mukaan siihen osallistuu noin 1,5 miljoonaa suomalaista vuosittain.

Tutustu lupauksiin ja niiden merkityksiin!

Auta Ilmasto-kummina

Kummina tuet poliittista vaikuttamistyötämme sekä ilmastonmuutoksesta kärsivien lajien ja elinympäristöjen suojelua koko kansainvälisen verkostomme voimin. Nyt on kiire toimia yhdessä!

Lahjoita alk. 10 €/kk

Auta Ilmasto-kummina