WWF: ”Uusi luonnonsuojelulaki on askel parempaan suuntaan”

Hallitus antoi torstaina esityksen uudeksi luonnonsuojelulaiksi. WWF toivoo luonnonsuojelulain pikaista käsittelyä.

”On hyvä, että luonnonsuojelulaki etenee eduskuntaan. Se on askel oikeaan suuntaan, mutta ei kyllin pitkä loikka, jotta laki pystyisi pysäyttämään luontokadon”, sanoo WWF:n suojelujohtaja Jari Luukkonen.

WWF:n mukaan hyvää esityksessä on esimerkiksi malminetsinnän kieltäminen kansallispuistoissa ja luonnonpuistoissa. Seuraavaksi kielto tulisi WWF:n mukaan laajentaa kaikille luonnonsuojelualueille.

Luonnon näkökulmasta lakiesityksessä on kuitenkin vielä parannettavaa. WWF:n oikeudellinen neuvonantaja Raija-Leena Ojanen mainitsee tärkeimpinä korjattavina selvilläolovelvollisuuden ja huomioonottamisvelvoitteen.

”Eduskunnalla on vielä mahdollisuus parantaa lakia. Selvilläolovelvollisuuden mukaan niin yksityishenkilöiden kuin yritysten olisi oltava riittävällä tavalla selvillä toimintansa vaikutuksista luonnolle. Huomioonottamisvelvoite taas tarkoittaa, että uhanalaiset lajit ja luontotyypit on otettava paremmin huomioon lupamenettelyissä ja kaavoituksessa. Tämä on nykyisestä lakiesityksestä vesitetty ja pitäisi ilmaista tiukemmin”, Ojanen sanoo.

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje

WWF:n uutiskirjeen avulla pysyt kartalla luonnonsuojelun tuoreimmista kuulumisista. Uutiskirje kolahtaa sähköpostiluukkuusi kerran kuukaudessa.

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje