Päätös luontokadon pysäyttämisestä siirtyy – WWF: “Olemme vaarassa ajautua syöksykierteeseen”

Kansainvälinen, luonnon köyhtymistä käsittelevä YK:n huippukokous lykkääntyy jälleen. Neuvottelut ovat siirtyneet pandemian vuoksi jo useita kertoja, ja luonto köyhtyy edelleen hälyttävää vauhtia.

YK:n biodiversiteettikokous järjestetään aiemmasta tiedosta poiketen 5.–17. joulukuuta Kanadan Montrealissa. Alun perin vuodelta 2020 siirtynyt huippukokous oli määrä järjestää syksyn alussa Kunmingissa Kiinassa.

Kokouksessa päätetään uusista kansainvälisistä tavoitteista luonnon monimuotoisuuden suojelulle. Tavoitteille on kova tarve, sillä jo edellisessä sopimuksessa kansainvälinen yhteisö lupasi lopettaa luontokadon vuoteen 2020. Luonnon köyhtyminen on kuitenkin vain kiihtynyt. Yli miljoonaa lajia uhkaa sukupuutto, ja metsäkato jatkuu edelleen huolestuttavana eri puolilla maailmaa.

“On ironista, että pandemia on viivyttänyt sopimuksen valmistelua yli kaksi vuotta, sillä juuri luontokato on yksi eläimistä ihmisiin tarttuvien pandemioiden juurisyistä”, toteaa WWF:n ohjelmajohtaja Anne Tarvainen, joka osallistuu YK-neuvotteluihin osana Suomen valtuuskuntaa.

Tarvainen nostaa esiin myös sotien ja luonnon köyhtymisen yhteyden. Kansainvälisen luonnonsuojeluliitto IUCN:n mukaan noin 40 prosenttia vuosina 1950–2010 käydyistä sisällissodista liittyi luonnonvaroihin.

“Emme voi enää antaa minkään syyn lykätä neuvotteluja, sillä olemme vaarassa ajautua syöksykierteeseen. Jos emme pysäytä luontokatoa, erilaisten kriisien todennäköisyys vain kasvaa.”

Merkittävät välineuvottelut alkavat Keniassa

YK tiedotti huippukokouksen siirtämisestä tärkeiden välineuvottelujen alla. Huomenna tiistaina Kenian Nairobissa jatketaan neuvotteluja sopimustekstistä.

”Nairobin välineuvottelut ovat yhä tärkeämpi paikka löytää vastauksia moniin avoimiin kysymyksiin, kuten rahoitukseen ja sopimuksen toimeenpanoon. Lopullisiin neuvottelupöytiin tulee päästä selkeistä asetelmista, ja tavoitetason on oltava riittävän korkea luontokadon pysäyttämiseksi”, Tarvainen sanoo.

Jotta luonto saadaan elpymisen tielle, olisi äärimmäisen tärkeää puuttua myös luontokadon aiheuttajiin, eli kestämättömään tuotantoon ja kulutukseen. Pelkkä suojelualueiden määrän lisääminen ei riitä. WWF vaatii sopimukseen kohtaa tuotannon ja kulutuksen jalanjäljen puolittamisesta vuoteen 2030 mennessä.

“Nairobissa ja lopulta myös päättävissä neuvotteluissa tulisi ennen kaikkea näkyä poliittinen tahto turvata luontoa, joka lopulta on kaiken hyvinvointimme ja taloutemme perusta. Meidän on pyrittävä luontopositiiviseen tulevaisuuteen, eli vuonna 2030 maailmassa on oltava enemmän luontoa kuin nyt”, Tarvainen sanoo.

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje

WWF:n uutiskirjeen avulla pysyt kartalla luonnonsuojelun tuoreimmista kuulumisista. Uutiskirje kolahtaa sähköpostiluukkuusi kerran kuukaudessa.

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje