WWF pettyi: Luonnonsuojelulaki vesittyi ympäristövaliokunnassa

Ympäristövaliokunta äänesti tänään kokouksessaan hallituksen esityksestä luonnonsuojelulaiksi. Keskusta asettui äänestyksessä opposition kannalle äänestämällä hallituksen esitystä vastaan.

WWF pitää äänestystulosta pettymyksenä: laista on poistumassa juuri ne pykälät, jotka olisivat parantaneet nykylakia merkittävästi.

”Eduskunnan käsittelyssä oleva lakiehdotus oli jo valmiiksi moneen kertaan heikennetty, mikä asettaa äänestystuloksen vielä huonompaan valoon. Nyt laki on menettämässä vielä monta tärkeää pykälää luontokadon pysäyttämiseen sitoutuneen hallituspuolueen toiminnan takia”, kommentoi WWF:n suojelujohtaja Jari Luukkonen.

Vaarassa ovat pykälät 64 ja 65, joilla uhanalaisten luontotyyppien suojeluun olisi saatu todella tarpeelliset minimiparannukset.

”Hallitusohjelma, johon kuului myös luonnonsuojelulain uudistaminen, oli valmistuessaan luonnon kannalta kunnianhimoinen, mutta käytännössä hallituksen kauniit puheet ja teot ovat olleet monelta osin ristiriidassa”, Luukkonen ihmettelee.

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje

WWF:n uutiskirjeen avulla pysyt kartalla luonnonsuojelun tuoreimmista kuulumisista. Uutiskirje kolahtaa sähköpostiluukkuusi kerran kuukaudessa.

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje